Egy Matisse-ra vágyik a honi műkereskedelem cápája

Korani Eleni, a magyar műkereskedői és műkincsszakértői szcéna egyik legbefolyásosabb alakja, aki ha közösségi médiában posztol, azonnal növekszik az említett műalkotások értéke. Az Ernst Galéria társtulajdonosaként, férjével, Ernst René Wastllel együtt, jelentős hatással van a műtárgypiacra.

A Kieselbach Galéria tavaszi árverésén, 2024. május 16-án, Vaszary János Parkban című festménye 150 millió forintért kelt el, ami új idénycsúcsot jelentett, plusz az aukciósház 20 százalékos jutalékával együtt. Korani Eleni maga is licitált a festményre, de 142 milliónál kiszállt. Eleni származása és családi háttere sokszínű: Szófiában született görög szülőktől, osztrák férjével a Naphegyen él, és otthonukban az angol a hivatalos nyelv.

Az Irányi utcai Ernst Galériában a művészetek iránt érdeklődők Vaszary, Rippl-Rónai, Gulácsy, Tihanyi és Medveczky alkotásaiban gyönyörködhetnek. Korani Eleni szakértő szemmel választja ki a galéria legmegfelelőbb pontját az interjúhoz. Az interjú során számos témát érintettünk, többek között a licitálás alapjait, az ügyfél és műkereskedő közötti kapcsolatot, a kölcsönös bizalmat, valamint a nemzetközi és hazai műtárgypiaci trendeket.

Eleni elárulta, hogy a licitálás során az adrenalinszintje megemelkedik, de fontos a higgadtság és a felkészültség is. A műkereskedő-műgyűjtő kapcsolatot generációkon átívelő szövetségként írja le, ahol a bizalom kétirányú. Eleni ügyfelei sikeres, de elfoglalt emberek, akik a műkereskedelemben nem jártasak, ezért bízzák meg őt a licitálással.

A műtárgyak provenansza, vagyis előélete, története, ma már kulcsfontosságú a műtárgyak értékének meghatározásában. Eleni hangsúlyozza, hogy a provenansz hitelesíti a műtárgyat, és árfelhajtó erővel is bírhat. A második világháború alatt elkobzott műtárgyak esetében pedig különösen fontos a provenansz, mivel az eredeti tulajdonosok vagy örökösei visszakövetelhetik azokat.

Eleni a legnagyobb összegű licitjéről is beszámolt, amely Tihanyi Lajos két Pont St. Michel-festményére vonatkozott, az egyiket 204 millióért, a másikat pedig 220 millió plusz 20 százalékért szerezték meg. Ezek a vásárlások paradigmaváltást jelentettek a hazai műtárgypiacon.

A műkereskedőknek fontos a nemzetközi piacokon való részvétel, és Eleniék is rendszeresen jelen vannak a nagy nemzetközi aukciókon és kiállításokon. Eleni szerint a modern képek jelentik a legbiztosabb befektetést, és a kortárs művészet is népszerű, bár a nemzetközi tendenciák változóban vannak.

Végül Eleni arról beszélt, hogy ha korlátlan pénz állna rendelkezésére, egy Matisse-t vagy Gauguin-t vásárolna magának, és hazai alkotók közül továbbra is Vaszary János műveit keresi.