A luxusgyümölcsök piaca: A Rubyglow ananász és társai

A prémium gyümölcsök iránti kereslet nem csökken, sőt, egyre több helyen bukkannak fel a különleges, csillagászati árú termékek. A Rubyglow ananász például 16 év kutatás után került piacra Costa Ricából, és évente csupán néhány ezer darabot termelnek belőle.

A Rubyglow ananászért megőrülnek a vásárlók, annak ellenére, hogy egy darabja akár 150 ezer forintba is kerülhet. Costa Ricában 16 év kutatás után hozták létre ezt a gyümölcsöt, melynek évente csak néhány ezret termelnek. Egy dél-kaliforniai üzletben például 395 dollárért, azaz körülbelül 143 ezer forintért kínálnak egyetlen darabot.

A Rubyglow ananász különlegessége a rubinhoz hasonlatos színű héjában és édes, sárga belsejében rejlik. A Del Monte gyümölcs-nagykereskedő szerint a gyümölcsöt 16 év kutatás után sikerült létrehozniuk, és a gyümölcs rubin színéről kapta a nevét. Kezdetben csak Kínában volt elérhető, de a cég döntése értelmében Észak-Amerikában is megjelent a piacokon.

Az amerikai Földművelésügyi Minisztérium adatai szerint az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a prémium gyümölcsök fogyasztása, különösen az eper, a mangó és az avokádó iránti kereslet emelkedett. Ezzel szemben az olcsóbb, népszerű gyümölcsök, mint az alma és a banán fogyasztása nem mutatott változást.

A luxusgyümölcsök iránti legnagyobb kereslet Ázsiában figyelhető meg, Japán pedig élen jár az ilyen termékek előállításában. A Bloomberg információi szerint Japánban egy 18 darabos, háromféle különleges epret tartalmazó csomagért akár 780 dollárt is elkérhetnek. A magas árakat a gyümölcsök körülményes termesztése és szállítása indokolja.

A japán gazdák által termesztett sárgadinnye is híres a magas árairól, például 2019-ben a Yubari King fajtából két darabot 45 000 dollárért, azaz körülbelül 1,6 millió forintért árvereztek el. Ezek a dinnyék kis gazdaságokban nőnek, ahol a növények szezononként csak egyetlen gyümölcsöt teremnek.

A legjobb minőségű gyümölcsök piaca elsősorban az exkluzív éttermeket célozza meg, beleértve a Michelin-csillagos helyeket is. Idővel azonban a különleges gyümölcsök szélesebb körben is elérhetővé válhatnak, ahogy ez már megtörtént egyes termékek, például a Honeycrips alma, a Cotton Candy szőlő és a Sumo Citrus mandarin-pomelo keverék esetében is. Az amerikaiak az elmúlt években különösen érdeklődtek az új gyümölcsfajták iránt, így hajlandóak voltak egy vagyont fizetni a Honeycrisp almáért, a Cotton Candy szőlőért, a Sumo Citrusért és a függőlegesen termesztett japán eperért.

Cindy van Rijswick, a Rabobank globális kutatócsoportjának friss termékekkel foglalkozó stratégája szerint a fogyasztók hajlandók fizetni valamiért, ami különleges, és az ilyen termékekre mindig van igény a felső kategóriás éttermek, az ínyencek és a különböző online csatornák révén.