A kínai dömping veszélyei a világgazdaságban

A G7-ek legújabb találkozóján Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter kiemelte az olcsó kínai export globális gazdaságra gyakorolt káros hatásait.

Az olaszországi Stresa városában május 23-25. között megrendezett G7-ek pénzügyi vezetőinek találkozóján az uniós miniszterek, különösen a francia képviselők, markánsabb álláspontot fogalmaztak meg Kínával szemben. Az Európai Unióban aggodalmat keltett, hogy Kína dömpingáruival – például acéllal, napelemekkel és elektromos autókkal – elárasztja a piacot, ami aláássa az európai gyártók versenyképességét.

A francia és német gazdaság számára fontos a kínai exportpiac, ezért számukra nem előnyös egy kereskedelmi háborúba keveredni Kínával. Ennek ellenére Hszi Csin-ping kínai elnök májusi látogatása során Emmanuel Macron francia államfővel és Ursula von der Leyen Európai Bizottság elnökével tárgyaltak a kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatok stabilizálásáról.

A G7-es találkozón a pénzügyminiszterek keményebb és egységesebb fellépést helyeztek kilátásba a kínai többletkapacitások következményeivel szemben. Megállapodtak, hogy reagálnak a piactorzító gyakorlatokra és lépéseket terveznek az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében.

Le Maire szerint a tagországoknak erősíteniük kell az információcserét és közös értékelést kell kialakítaniuk a kínai ipari gyakorlatokról. Franciaország kiemelten figyel a mesterséges intelligencia területére, ahol vezető szerepet kíván megőrizni Európában.

Joe Biden amerikai elnök bejelentette, hogy újra vámokat vet ki több száz Kínából importált árura. Az EU elektromos járművekre vonatkozó támogatási vizsgálata is a végéhez közeledik, ami valószínűleg védekező intézkedésekhez vezet a kínai autóexport ellen. Az EU vámjai várhatóan alacsonyabbak lesznek az amerikaiaknál, mivel a Kereskedelmi Világszervezet szabályai más megközelítést igényelnek. Peking a védővámok megkerülésére Magyarországon is gyártást indíthat, ahol a kínai elnök budapesti látogatása során több megállapodást kötött.