Qatar Airways gépének turbulenciája Törökország felett

Erős turbulenciába került a Qatar Airways Dohából Dublinba tartó járata Törökország légterében, a balesetben összesen tizenkét ember szenvedett sérüléseket.

A repülőgépen utazó hat utas és a személyzet hat tagja is megsérült, amikor a járat vasárnap turbulenciába került. A sérülteket a dublini repülőtéren várták a mentők, miután a QR017-es járat biztonságosan földet ért.

Graeme McQueen, a dublini reptér médikapcsolatokért felelős vezetője a Sky Newsnak megerősítette, hogy a repülőgép helyi idő szerint röviddel délután 1 óra előtt sikeresen landolt, és a helyszínre érkeztek a mentők, valamint a tűzoltók és a rendőrség is. A gép, egy Boeing 787 Dreamliner, a dublini repülőtér közleménye szerint teljes körű támogatást nyújtva fogadta az utasokat és a legénységet.

Az RTE ír közszolgálati műsorszolgáltató az utasokra hivatkozva közölte, hogy az incidens kevesebb mint 20 másodpercig tartott, de éppen akkor, amikor ételt, illetve italokat osztottak az utaskísérők. A sérültek állapotáról egyelőre nincs hír, de minden valószínűség szerint könnyű sérülésekről van szó, és jelenleg orvosi ellátásban részesülnek.

Az esettel kapcsolatban belső vizsgálat indult.

A hét elején a Singapore Airlines egyik járata került olyan erős turbulenciába, hogy egy brit férfi életét vesztette a gépen. Az SQ321-es járat Londonból Szingapúrba 37 000 láb magasan repült kedden, amikor a gép hirtelen zuhant, majd ugyancsak hirtelen emelkedett, melynek következtében 104 utas sérült meg, és egy szívbeteg férfi meghalt. A repülőgép Bangkokban hajtott végre kényszerleszállást, és a légörvényhez gyorsan fejlődő, feláramló zivatarok járultak hozzá, ami miatt a gép majd kétezer métert süllyedt három perc alatt.

Az elmúlt 40 évben 55 százalékkal nőtt a súlyos légörvények előfordulásának gyakorisága. Úgy tűnik, a melegebb légkör több időjárási anomáliát okoz a felsőbb rétegekben is, ami a turbulenciák számát szaporíthatja. Jó, ha mindig bekötjük magunkat a repülőn, főleg az Atlanti-óceán felett.

Az Airportal.hu légiközlekedéssel foglalkozó szakportál rámutat, hogy a repülőgépeken használt időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulencia érzékelésére, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek. A váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók, vagy az épp a székek közötti folyosókon, a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok és a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.