Whisper Ton Instagram-oldalának rejtélyes kiürülése

Az ismert magyar influenszer, Whisper Ton, azaz Strenner Antal Instagram-fiókja minden tartalmától megfosztva maradt, a 245 ezer követőt számláló oldalon nem maradt látható bejegyzés.

Whisper Ton, aki a Forbes által összeállított legértékesebb influenszerek listáján nemrég még a második helyet foglalta el, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatának tárgya lett. A hivatal gyorselemzése szerint az influenszer gyakran nem jelöli megfelelően tartalmainak reklámtermészetét.

A közösségi médiában történt váratlan eltűnés okát illetően a Blikk által idézett kommentelők eltérő teóriákat vetettek fel. Egyesek szerint a negatív kommentek áradata, amely állami pénzből finanszírozott Budapest Influencer Trip eseményen való részvétele miatt zúdult rá, állhat a háttérben. Mások viszont úgy vélik, hogy Whisper Ton csupán a figyelemfelkeltés eszközeként használja az oldalának kiürítését.

A Telex észrevételei szerint, az Instagram-oldal teljes kiürülése után is megmaradtak a tartalmak Whisper Ton YouTube-csatornáján, bár oda ritkábban gyárt anyagot, az utolsó videó egy hónapos. Követőtábora a TikTokon meghaladta az 1 millió főt, a YouTube felületén pedig közel 400 ezer követik.

2023 novemberében a GVH online ellenőrzést tartott a hazai influenszerek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében. A vizsgálat során 28 magyar véleményvezér különböző közösségi platformokon (Instagram, YouTube, Facebook, TikTok) közzétett tartalmait elemezték. Az elemzésből kiderült, hogy az influenszerek 20 százaléka tartja minden esetben be a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, míg a többség (54 százalék) általában, de nem mindig jelzi a promóciós tartalom tényét. A véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz erről közzé bárminemű tájékoztatást.

A GVH hat hazai influenszert érintő versenyfelügyeleti eljárásokat indított, köztük Whisper Tont is. Az érintett véleményvezérek egyes reklámozó vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, vagy márkáit népszerűsítő tartalmakat jelenítettek meg a közösségi platformjaikon, amikért az érintett vállalkozások feltehetően ellenszolgáltatást nyújtottak, de a tartalmak képi világában, a videókban, illetve a leírásokból nem tették egyértelművé a fogyasztóik számára a fizetett jellegét.

A Forbes legújabb, májusi magazinjának mellékletében megjelent top 20 legértékesebb magyar influenszerről szóló listán Whisper Ton a harmadikról a második helyre került, míg a dobogó legalsó fokára Nessaj állhatott fel a tavalyi ötödik helyről.

Egyelőre mindenki csak találgat, mi lehet eltűnésének oka. Az Index és a Blikk is beszámolt arról, hogy a GVH vizsgálatot indított néhány influenszer, köztük Whisper Ton ellen is, mert hirdetési posztjaikban nem mindig jelezték, hogy az reklám. Whisper Ton eddig semelyik oldal mellett sem tette le a voksát, hiszen tavaly az amerikai nagykövet vacsoráján is részt vett – igaz, idén már nem. David Pressman meghívásairól az egyébként szintén GVH vizsgálat alá vont Dancsó Péter is kifejtette a véleményét.

Természetesen az sem kizárt, hogy a törlés csupán egy ügyes üzleti fogás, hiszen visszatértekor mindenki kíváncsi lesz az okokra, és ekkor alighanem rengeteg új követőt szerez majd. Ezidáig Whisper Ton ügynöksége sem posztolt semmit arról, mi lehet az egyik legnépszerűbb ügyfelük felszívódásának oka.