Csillogó króm csoda és kék bohóccipő: régi BMW-kkel ünnepeltük magát a vezetés élményét

A 2000 CS a 60-as évek egyik legelegánsabb, krómmal alaposan nyakonöntött túrakupéja, a Z3 M Coupé pedig egy az idő kerekét 25 évvel visszapörgető, őrült formájú/teljesítményű kis méregzsák. A Balaton környékén autóztunk a két bajor időgéppel.

A BMW számára 2025 kiemelten fontos esztendőnek ígérkezik, jövőre debütál ugyanis a bajor gyártó vadonatúj termékcsaládja, az elsőként Debrecenben gyártandó Neue Klasse. A számos új modellt, így például többek közt szedánt és szabadidő-autót is felvonultató széria többek közt formanyelv, illetve technika fronton is egy új korszak kezdetét jelenti. A Neue Klasse nem egy új fejezet nyit a BMW történetében, hanem az ígéretek szerint egy teljesen új könyvet tesz le elénk az asztalra.

Az eredeti Neue Klasse volt a 60-as évek elején, és amelynek egyik jeles képviselője az a BMW 2000 CS, melyet nemrégiben a Balatonfüred Concours d’Elegance keretein belül a magyar tenger környéki kanyargós utakon volt szerencsénk kipróbálni. Nem mellesleg egy igen ritka BMW Z3 M Coupé illusztris társaságában.

BMW 2000 CS

A Neue Klasse vadonatúj sorozat első képviselője, az 1500-as szedán 1961-ben a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be. Négy évvel később a Neue Klasse kupéról is lehullott a lepel, ami Wilhelm Hofmeister által megrajzolt 2000 CS volt. A 4,53 méter hosszú és 2,55 méteres tengelytávolságú kupé maga a megtestesült filigrán elegancia, a 60-as évek krómmal nyakon öntött hamisítatlan NSZK-ja. Profilból talán a legszebb a 2000 CS, a maga pálcikaszerűen szupervékony első és hátsó tetőoszlopaival, hiányzó középső oszlopaival, keret nélküli ajtajaival és büszkén feszítő oldalsó típusjelzésével.

A 2 literes 4 hengeres szívó benzinmotor két Solex karburátorral megspékelve 120 lóerőt ad le. A gázreakció több mint rendben van, és bár az említett teljesítmény 2024-ben már nem hangzik túl vérmesen, az erőforrásnak a legfrissebb trendektől eltérően nem 2,5 tonnát, hanem mindössze 1180 kilogrammot kell mozgatnia. A váltókar hosszú, de a kapcsolásérzete remek, mint ahogy a motor és a kipufogó finoman, elegánsan sportos orgánuma is igazi felüdülés a hamisítatlan vezetési élményt keresők számára.

A természetesen hátsókerék-hajtású 2000 CS-sel tökéletesen tartható a mai forgalom ritmusa, és városon kívül sem jön zavarba a patinás technika. 5 év alatt mintegy 13 700 Neue Klasse kupé készült a Karmann osnabrücki gyárában, melyek közül 10 ezer volt 2000 CS kivitelű. Ma már nagyon kevés az általunk kipróbálthoz hasonló, keveset használt, gyári állapotú példány, így aztán nem csoda, hogy a makulátlan időgép feelingnek alaposan megkérik az árát.

BMW Z3 M Coupé

A Z3 M Coupét egyszerűen nem lehet nem észrevenni, pláne ezzel a pompás az Estorilblau fényezéssel. Az aktuális Mazda MX-5-nél kicsit nagyobb bajor sportkupé 2024-es mércével mérve igen parányi, gyönyörű könnyűfém-felnijei mindössze 17 colosak. Az üléspozíció üdítően alacsony, a látványos sportülések remekül fognak, az utastérben kellemes bőrillat terjeng.

A 3,2 literes soros 6 hengeres szívó erőforrás szépen kitölti a motorteret. A 321 lóerő és a 350 Nm értelemszerűen csak és kizárólag a hátsó kerekeket gyilkolja, és nem árt észnél lenni, mert az elektronikus őrangyalok közül egyedül az ABS vigyáz ránk. Az S50B32 magasabb fordulatszámon kezd el élni igazán, a csúcsteljesítmény 7400-tól hívható le, de a hétköznapi krúzolásban remek társ a már 3250-től rendelkezésre álló legnagyobb nyomaték.

Az 5,4 másodperces 0-100-as sprint, illetve a 250 km/h végsebesség ma is tiszteletet parancsol. A mindössze 86 ezer kilométert futott kék Z3 M Coupé napjaink politikailag szuperkorrekt divatterepjáróinak tökéletes antitézise, a hamisítatlan vezetési élmény önfeledt ünnepe. Az aktuális Z4-re épített Concept Touring Coupé pedig szó szerint megfizethetetlen, ebből a tavalyi Concorso d’Eleganza Villa d’Este-n debütált Z3 Coupé szellemi örökösből ugyanis sajnos csak egyetlen példány készült.