Lassan már összeszerelő országnak sem vagyunk elég jók

Alig hoznak Magyarországra beruházásokat; a távol-keleti hátterű gyárak helyzete is nehezebb lehet; példátlan ütemben termelődnek újra a kórházi adósságok. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.

Szinte senki nem akarja Magyarországon költeni a pénzét, másfél éve folyamatos az esés, mostanra a Covid-időszak szintjére értünk le, ami azt jelzi, hogy egyre nehezebben lehet sikert elérni azzal, hogy összeszerelő üzemet csináltak az országból. A dél-koreai SK Innovation iváncsai akkugyárában történt tömeges leépítés is baljós jövőképet vázol, az alacsony európai kereslet miatt nincsenek megrendelések, a kormány mégis erre tette fel a magyar gazdaság jövőjét. Az EU esetleges durva vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, ami tovább ronthatja a magyar gazdaság helyzetét.

Nem a támogatások hiánya a probléma, hanem hogy a közepesen nagy cégek eléggé megbízzanak Magyarországban, ehhez kiszámíthatóságra, üzleti és jogi biztonságra lenne szükség. A kórházi adósságok újra példátlan mértékben termelődnek, 2024-ben havi 15-20 milliárd forinttal nő a tartozás, miközben a szakellátás alapdíjainak finanszírozásán 2018 óta nem emeltek. A nyolcvan év körüliek száma is nőni fog, ami további terheket ró az egészségügyi rendszerre, miközben már most is 40 ezer ápoló hiányzik a rendszerből.

A Napenergia Plusz Programban 50 milliárd forintnyi támogatást ítéltek oda, ami több, mint amennyit az előzőre három év alatt kifizettek. Az önkiszolgáló kasszák 3,09 pontot kaptak egy ötös skálán a magyaroktól, a gyorsaság és a kényelem miatt kedvelik őket, de a pénztárosok munkáját nem veszik el, a gépesítés nem járt leépítéssel.

A hét képe a Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából készült, külföldi influenszerek mutatják meg, mire nem lesz pénzük azoknak, akik idelátogatnak. A csapatmunka hatékonyságáról szóló kutatások szerint nem a tökéletes hangulat a legfontosabb, hanem az egymás iránti bizalom és egy közös ellenség megtalálása.

Az üzemanyagárak a korábbinál valamivel alacsonyabbak maradtak, a forint erősödése és a Brent olaj árcsökkenése miatt, de a régió többi országában is olcsóbb tankolni. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Nemzeti Bank közötti feszültség továbbra is fennáll, az MNB a költségvetési hiány miatt figyelmeztette a kormányt.