A szeleburdi család forgatásának titkai: Kardos Sándor vallomása

A magyar filmgyártás egyik meghatározó alkotásának kulisszatitkairól mesélt Kardos Sándor operatőr, aki a Szeleburdi család című film megalkotásában is közreműködött.

Bálint Ágnes emlékezetes regénye, a Szeleburdi család 1981-ben került filmvászonra, és azóta is a magyar filmklasszikusok közé tartozik. A gyerekszereplőket olyan neves színészek keltették életre, mint Ábel Anita és Ullmann Mónika. Kardos Sándor, aki a Nemzet Művésze címmel is kitüntetett operatőr és rendező, 72 filmben vett részt pályafutása során, és ő teremtette meg a film elbűvölően színes világát.

Kardos Sándor a legkedvesebb élményként a közös munkát említette Palásthy György rendezővel, akivel fantasztikus volt dolgozni. Úgy érezte, hogy tényleg azt csinálja, amit elvállalt, és csak az operatőri feladatokra koncentrálhatott.

A jó rendező ismérve szerinte az, hogy tudja, mire van szüksége és hogyan akar hatni a nézőre. Kardos Sándor Palásthy György meghívására lett a film operatőre, de az okokról sosem beszéltek. Azt gyanítja, hogy mesterétől, Illés Györgytől kaphatta az ajánlást, de bizonyítékai erre nincsenek.

Gyerekfilm forgatásakor az a cél, hogy egyszerűen és érthetően közöljék a történetet, színesen fogalmazva. A gyerekekkel való munka inspiráló volt számára, hiszen gyakran hoztak olyan ötleteket, amikre ő vagy a rendező nem is gondolt volna. Szakmailag a gyerekek nagyon megbízhatóak voltak, és azt tették, amit kértek tőlük.

A legnehezebb feladat a produkcióban az volt, hogy visszafogja magát, és ne keressen különleges megoldásokat. Példaként említette, hogy a lakásban állandóan besütött a nap, hogy a család légköre megemelje az időjárási viszonyokat is.

A zsúfolt lakásban való forgatás nehézségeket okozott, de a teret ők maguk pakolták tele, hogy megteremtsék a kívánt környezetet. Bálint Ágnes, a forgatókönyvíró nem vett részt közvetlenül a munkában, és Kardos nem is emlékszik, hogy jelen lett volna a forgatáson.

A jó operatőr erényei között a fény használatát és a tér közvetítését emelte ki. A Szeleburdi család operatőrének felkérésekor azonnal igent mondott, hiszen fiatal, kezdő operatőrként ez nagy megtiszteltetés volt számára. Minden film elején izgult, de amint elkezdődött a munka, az izgalom elmúlt.