Potenciálisan lakható exobolygót fedeztek fel a Föld közelében

A csillagászok egy Vénusz méretű exobolygót találtak, amely a Földtől mindössze 40 fényévre helyezkedik el, és a hőmérséklete akár 42 Celsius-fok is lehet a felszínén.

A Gliese 12b névre keresztelt égitestet hamarosan a James Webb űrteleszkóp is megvizsgálja, amelynek eredményei kulcsfontosságúak lehetnek a Föld és a Vénusz közötti különbségek megértésében. A kutatás eredményeit a Royal Astronomical Society Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című tudományos lapban tették közzé.

Shishir Dholakia, a tanulmány vezető szerzője és az ausztrál Dél-Queenslandi Egyetem doktorandusz hallgatója szerint a Gliese 12b felszínén a hőmérsékleti viszonyok lehetővé tehetik a folyékony víz jelenlétét. A kutatók szerint a bolygó felszínén lévő 42 Celsius-fokos hőmérséklet mellett az élet kialakulása sem kizárt.

A Gliese 12b egy vörös törpecsillag körül kering, amely a Napnál jóval kisebb és hűvösebb, és a bolygó csupán 12 nap alatt kerüli meg azt. A bolygó és a Föld közötti 40 fényévnyi távolság miatt az emberiség valószínűleg nem fogja hamarosan felfedezni, de a távcsövek, mint például a James Webb, segítségével részletesen tanulmányozható a légköre.

A Gliese 12b a kapott fény mennyiségét tekintve a Föld és a Vénusz között helyezkedik el, ami lehetővé teszi, hogy a kutatók jobban megértsék a két bolygó közötti különbségeket. A Vénusz rendkívül barátságtalan légköre miatt nem alkalmas az élet kialakulására, míg a Földön más a helyzet. A Gliese 12b vizsgálata segíthet felfedni, hogy a légkör milyen szerepet játszik egy bolygó felszínének alakulásában.

A NASA is úgy véli, hogy a James Webb űrteleszkóp segítségével érdemes megvizsgálni a Gliese 12b-t, bár az első adatok érkezésének pontos időpontja még ismeretlen.