A Toyota Yaris Cross új változata: spártai utastér, de a hangja leszoktat a padlógázról

A Toyota Yaris Cross kis SUV modellje Európa egyik legnépszerűbb új Toyotája lett, és a frissített változat bemutatóján a jármű alacsony fogyasztása mellett a spártai utastér is szóba került.

A Toyota európai központjában valószínűleg nem volt hiány a jókedvben az elmúlt évek során, hiszen a hibrid autók iránti kereslet továbbra is erős, miközben sokan a villanyautók korát jósolták. Akio Toyoda, a cég elnöke is úgy vélekedett, hogy a villanyautók korszaka még nem érkezett el, és nem szabad egyetlen hajtási módra alapozni az autózás jövőjét. A Toyota és a Lexus csak később kezdett el villanyautókat gyártani, de a hibrid technológia továbbra is erős lábakon áll a piacon.

A villanyautók gyártói jelenleg nehéz helyzetben vannak, kevesebb vevő érdeklődik irántuk, mint várták, ezért több cég is elhalasztja a fejlesztéseket és csökkenti a munkaerőt. A Toyota azonban továbbra is a hibrid és plug-in hibrid autókra összpontosít, amelyek a fejlett világban továbbra is jelentős szerepet játszanak.

A Yaris Cross, amely 2021 óta kapható, Európa egyik legkeresettebb SUV-ja lett, bár a Tesla Model Y eladási mennyiségéhez képest alacsonyabb számokat produkált. A hasonló méretű szabadidő-autók iránti kereslet miatt a tömeggyártók szinte mindegyike kínál ilyen típusú járművet.

Az új autók árának emelkedése több tényezőnek köszönhető, többek között a Brüsszel által előírt menetbiztonsági extráknak és a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak. Emiatt a Toyota kivonta a kínálatból a kizárólag benzinmotorral hajtott, olcsóbb Yaris Cross-verziót.

A Yaris Cross vásárlói 116 és 130 lóerős verziók közül választhatnak, mindkét kivitelben 1,5 literes, változó szelepvezérlésű benzinmotor található. A háromhengeres motor nem olyan sima, mint a négyhengeresek, és a zajszigetelésen is lehetne még javítani.

A hibrid hajtásláncnak köszönhetően a Yaris Cross alacsony fogyasztást ígér, a gyári adatok szerint az utazások több mint 70%-át villanyhajtással teszi meg, ami a gyakorlatban 55%-ra csökkenhet, de így is 5,2 liter körüli fogyasztást lehet elérni 100 kilométerenként.

A központi kijelző mérete 9 vagy 10,5 col lehet, a felhőalapú navigáció zökkenőmentesen fut rajta, a grafika azonban egyszerű. A kétzónás klíma vezérlése nem került a központi menübe, és a műszerfal szabadon konfigurálható, felszereltségi szinttől függően 7 vagy 12,3 colos kijelzőből áll.

A Yaris Cross hátul nem túl tágas, a hátsó ajtók kicsik, így a beszállás nehézkes lehet. A csomagtartó-kapacitása 397 liter, ledöntött hátsó ülésekkel közel 1,1 köbméter, így családi használatra is alkalmas lehet. A kerékjárati ívek fényezetlen műanyagbetétekkel védettek, ami ellenáll a városi türelmetlenkedésnek.

A Toyota minősége, jó értéktartása és a hibrid hajtással elérhető alacsony fogyasztás a következő években is biztosíthatja a Yaris Cross sikerét Európában. Azonban aki nem csak a típust, hanem a kategóriát is fontosnak tartja, annak érdemes lehet több hasonló méretű szabadidő-autót is kipróbálnia a döntés előtt.