A MÁV-nál óriási a járműhiány, a vasútbezárások nem hoztak megoldást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a MÁV-Start üzemképes dízel-motorvonatainak száma tovább csökkent, és a vasútbezárások sem segítettek a helyzeten.

A Közlekedő Tömeg Egyesület által közérdekű adatigénylésre kiadott járműállományi adatok alapján a tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma. A civil szervezet szerint a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni, és az előző éveknél kisebb mértékben ugyan, de tovább csökkent a forgalomba adható dízelmotorvonatok száma.

A vasúttársaság három évvel korábbi állományhoz viszonyítva mintegy 12 százalékkal kevesebb dízelmotorvonatot képes forgalomba adni. A MÁV-Start legkorszerűbb dízel-motorvonatainak számító, de húsz évnél így is idősebb Desirók harmadát, a még szintén korszerűnek tekinthető Uzsgyik 40 százalékát, valamint a nem villamosított fővonalakon a távolsági vonatokat továbbító, de már 50 éves M41-es (Csörgő) dízelmozdonyok több mint felét nem sikerül napi forgalomba adni.

A Közlekedő Tömeg információi szerint van olyan vasútvonal, mint például a Vésztő-Gyoma, ahol a vonatok többsége helyett már hetek óta rendszeresen pótlóbuszokat kell beállítani, mert nem jut rájuk jármű. A 2021 januárja óta az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma jelentősen megnőtt, a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56).

Az utolsó pillanatban kimaradt vagy operatív pótlásra szoruló vonatok száma csak a tavalyi év végére esett vissza a 2022-es szintre (havi 100 alá), ám ezt csak olyan áron sikerült megvalósítani, hogy a vasútbezárások keretében jelenleg havi közel 3000 vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten is autóbusz.

A Közlekedő Tömeg szerint az újabb mellékvonalak bezárása nem szükségszerű és egyetlen megoldás, hiszen az eladósorban levő használt, de modern és jó állapotú dízelmotorvonatok vásárlásának, vagy magánszolgáltatók bevonásának lehetősége segíthetne a helyzeten. A civil szervezet határozottan tiltakozik a versenyképes közösségi közlekedés módszeres lepusztítása ellen, és buzdítja az érintett településeket képviselő tisztségviselőket, hogy lépjenek fel a vidéki Magyarország érdekében.