A légörvények növekvő veszélye a repülésbiztonságra

Az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt a súlyos légörvények előfordulása, ami a repülésbiztonságot is érinti. A klímaváltozás hatására a légkör melegedése turbulenciák számának növekedését eredményezheti, különösen az Atlanti-óceán felett.

Az elmúlt 40 év során 55 százalékkal nőtt a súlyos légörvények előfordulásának gyakorisága, ami a repülésbiztonságot is veszélyezteti. A légkör melegedése időjárási anomáliákat okozhat a felsőbb rétegekben is, ezáltal növelve a turbulenciák esélyét. Ezért fontos, hogy a repülőgépen utazók mindig bekötve maradjanak, különösen az Atlanti-óceán feletti repüléseken.

A Singapore Airlines egyik járata súlyos balesetet szenvedett turbulencia következtében, amikor a gép majdnem kétezer métert zuhant három perc alatt, és kényszerleszállást hajtott végre Bangkokban. Ebben a balesetben egy 73 éves férfi életét vesztette.

A repülőgép személyzete általában előre figyelmezteti az utasokat a légörvény veszélyére, így lehetőség van időben biztonsági övvel védekezni. A legénység a legveszélyeztetettebb, mivel ők felelnek az utasok biztonságáért. Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság több mint 100 sérülést és több tucat halálesetet regisztrált a belföldi járatokon az elmúlt tíz évben.

A légörvények akkor alakulnak ki, amikor különböző hőmérsékletű, nyomású vagy sebességű levegőáramlatok találkoznak. A „tiszta levegő turbulencia” váratlanul is lecsaphat, és a légáramlás erőssége, iránya gyorsan változhat. Az előrejelzések csak a valószínűséget tudják megjósolni.

Az Iata egy platformot üzemeltet, amely megosztja az információkat a regionális turbulenciákról, segítve ezzel az azonos légörvénybe kerülő gépeket. A Bengáli-öbölben például gyakoriak a légörvények, de a pilóták gyakran tehetetlenek a nagy kiterjedésű viharokkal szemben.

A Reading Egyetem tanulmánya szerint a melegedő hőmérséklet is hozzájárulhat a turbulenciák gyakoriságának növekedéséhez. A kutatások szerint 1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt a súlyos légörvények előfordulása, ami a magasban lévő szélsebesség változásával magyarázható.

Paul Williams, a Reading Egyetem légkörtudományi professzora szerint az éghajlatváltozás akár megháromszorozhatja a légkörben fellépő súlyos turbulenciákat. A melegedés a felsőbb légrétegekben is érezhető, de a turbulencia mégsem számít a repülésben a legveszélyesebbnek, mivel az utolsó megerősített, turbulencia okozta baleset 1997-ben történt.