A TikTok és az amerikai aggodalmak – Egy geopolitikai ügy margójára

A TikTokot érintő amerikai törvényjavaslat kapcsán a vállalat reakciója és stratégiája sokak szerint nem volt megfelelően átgondolt, és nem vette figyelembe az amerikai politikai és társadalmi környezet sajátosságait.

Joe Biden amerikai elnök aláírta azt a törvényt, amely előírja a TikTok alkalmazás betiltását kilenc hónapon belül, amennyiben a kínai tulajdonos ByteDance nem adja el a céget egy nem kínai vállalatnak. A TikTok a törvényt "politikai színháznak" nevezte, ami az amerikai politikai élet színpadias elemeire utal, és a Kína elleni fellépés népszerűségére reflektál az Egyesült Államokban.

Az amerikai törvényhozók hagyományosan vonakodnak az üzleti élet szabályozásától, és korábban sokan ellenezték a TikTok eladásának kikényszerítését, mivel attól tartottak, hogy ez csökkentheti az üzleti és befektetői bizalmat, valamint alááshatja a szólásszabadságot. Az adatvédelem kérdése azonban kiemelt figyelmet kapott, különösen a TikTok esetében, ahol a kínai törvények értelmében a kínai szervezeteknek segíteniük kell a kormányzat hírszerzési tevékenységét.

A TikTok ígéretet tett arra, hogy az amerikai felhasználók adatait Kínán kívüli szervereken tárolja, de az amerikai törvényhozók és biztonsági tisztviselők továbbra is aggódtak a lehetséges "hátsó ajtók" miatt. A vállalat proaktív és átlátható megközelítéssel, valamint az adatvédelmi megoldásokba történő beruházásokkal és független kutatások támogatásával fordíthatta volna javára a helyzetet.

A TikTok azonban agresszív stratégiát választott, lobbistákat bérelt fel, és felhasználóit arra ösztönözte, hogy lobbizzanak a törvényjavaslat ellen, ami az amerikai politikai folyamatokba való beavatkozásként értelmezhető. Az amerikaiak és törvényhozók egyre nagyobb aggodalmat fejeztek ki a közösségi média befolyása és a külföldi manipuláció veszélye miatt, amelyek a demokrácia lényegét érintik.

A TikTok lépése, miszerint felhasználóit mozgósította, nem csak bosszúságot okozott a képviselők munkatársainak, hanem rávilágított arra is, hogy a vállalat milyen könnyen befolyásolhatja a felhasználókat. A vállalatnak most ki kellene rúgnia tanácsadóit, és figyelembe kellene vennie az amerikaiak jogos aggodalmait az adatvédelemmel és a demokráciát fenyegető veszélyekkel kapcsolatban. Más nem amerikai cégeknek pedig tanulniuk kellene a TikTok hibáiból.

: Copyright: Project Syndicate, 2024. www.project-syndicate.org