Drasztikus változások az új furgonokban: jöhet az alkoholszonda és a fekete doboz

Az Európai Unió Vision Zero terve nem halad a várt ütemben, a cél, hogy 2030-ra felére csökkenjen, 2050-re pedig teljesen megszűnjön a halálos kimenetelű közúti balesetek száma, távolinak tűnik. Ennek ellenére 2023. július 7-től számos új rendelet lép életbe, amelyek a furgonok biztonságát is jelentősen növelhetik, többek között az alkoholszonda helyének kiépítésével és a fekete doboz bevezetésével.

Az EU Vision Zero terve szerint 2030-ra a halálos közúti balesetek számát felére, 2050-re pedig nullára kellene csökkenteni. A General Safety Regulation (GSR) átdolgozása révén számos új biztonsági előírás került bevezetésre, amelyek a személyautók mellett a furgonokra is vonatkoznak. A biztonsági rendszerek terjedése azonban lassú, és a halálozási arányok csökkenése nem éri el a kitűzött célokat. A 2019-hez képest szükséges évi 4,6%-os csökkenés helyett csak 2,5%-os átlagot sikerült elérni.

A halálozási arányok országonként eltérőek, az EU-átlag 1 millió lakosra vetítve 46 haláleset volt 2022-ben. Svédországban, ahol már 1997 óta érvényben van a Zero Vision, 1 millió főre vetítve 22 haláleset történik évente, míg Romániában ez az arány 86.

A járművek átlagéletkora is befolyásolja a biztonságot, az EU-ban ez 12 év, Magyarországon pedig több mint 15,5 év. Lengyelország példája mutatja, hogy az öreg autóparkkal rendelkező országokban is lehetséges a halálozási arány csökkentése, hiszen az elmúlt évtizedben 47%-kal sikerült csökkenteniük ezt az arányt.

  1. július 7-től új biztonsági előírások lépnek életbe, amelyek a furgonokra is vonatkoznak. Ezek közé tartozik a fáradságot érzékelő rendszerek, tolatást segítő berendezések, intelligens sebességszabályozó, indításgátló alkoholszonda interfész, abroncsnyomás-ellenőrző, fejlett vészfékező rendszerek, sávtartást segítő rendszer, fekete doboz, holttérfigyelő rendszer és a kibervédelem bevezetése.

A régebbi típusokkal rendelkező járművek esetében nem kötelező a rendszerek pótlása, de egyes városok, mint London és Milánó, saját szabályokat alkottak bizonyos biztonsági extrák nélküli járművek közlekedésére vonatkozóan.

A biztonsági rendszerek bevezetése növelheti a járművek árát, de a komplex biztonsági rendszerekkel rendelkező furgonok hosszú távon csökkenthetik a járulékos költségeket, mint a javítási- vagy állásidő. Az új rendszerek kötelezővé válása javíthatja a közúti biztonságot, amely mindenki közös érdeke.