Elektromos autók akkumulátorainak kihívásai Nagy Márton szerint

Az elektromos autók akkumulátorai kapcsán három fő kihívást azonosított Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter: az állapotuk meghatározását, az elhasználódott akkumulátorok cseréjét, valamint azok újrafeldolgozását.

Brüsszelben, az Európai Akkumulátorszövetség European Battery Day ülésén Nagy Márton részt vett, ahol az európai akkumulátor-ökoszisztéma és az elektromos mobilitási ágazat legújabb fejleményeit tárgyalták. A miniszter kiemelte, hogy az elektromos közlekedés a jövő iránya, és a 2018-as akkumulátor-cselekvési terv végrehajtását is értékelték a résztvevők, valamint a lehetséges jövőbeli intézkedéseket is számba vették.

A miniszter szerint az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a használt elektromos autók piacképességének növelése érdekében három nagy kihívás áll fenn. Először is, szükség van egységes és mindenki által elfogadott szabványokra az akkumulátorok bevizsgálása terén, hogy pontosan meghatározható legyen egy adott akkumulátor állapota és piaci értéke. Másodszor, segíteni kell az akkumulátorok egyes moduljainak vagy egészének cseréjét, ezzel is hozzájárulva a használt közlekedési eszközök piacképességéhez. Harmadszor pedig, a fenntarthatóság szem előtt tartásával, megoldást kell találni és támogatni szükséges az akkumulátorok újrahasznosítását vagy feldolgozását, illetve az erre irányuló fejlesztéseket és beruházásokat.

Nagy Márton felhívta a figyelmet arra is, hogy míg az Egyesült Államok és Kína jelentős beruházásokat hajt végre az innováció és a termelési képességeik megerősítése érdekében, Európa jelenleg a legfontosabb zöld technológiákat – az elektromos autók, az akkumulátorok, a napelemmodulok és az üzemanyagcellák – zömében importálja.

A tárcavezető szerint Magyarország időben lépett ezen a területen, hiszen a magyar gazdaság a nyugati és keleti tőke, valamint technológia találkozási pontja. Ennek eredményeképpen Magyarország már ma is élen jár a high-tech akkumulátorgyártásban, és az akkumulátorok, valamint akkumulátor alkatrészek exportja GDP arányosan meghaladja az 5 százalékot, amellyel az uniós országok között listavezető.

A high-tech akkumulátorgyártás a következő években több mint 6300 milliárd forintnyi fejlesztést hozhat Magyarországra, így az ország a világ 4. legnagyobb akkumulátoripari hatalma lehet Kína, az Egyesült Államok és Németország után. A gyártási kapacitás elérheti a 250 gigawattórát, amely az európai szükséglet 35 százalékát képes kiszolgálni.

Végezetül Nagy Márton kiemelte, hogy az Európai Uniónak az önellátásra kell törekednie a zöld technológiák terén, de ezt nem büntetővámokkal és protekcionizmussal kell elérni, hanem a versenyképesség jelentős növelésével.