Óriási veszélyre figyelmeztetnek: 300 Boeing 777-es robbanhat fel egy elektromos hiba miatt

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) figyelmeztetése szerint több mint 300 Boeing 777-es repülőgép üzemanyagtartályai robbanhatnak fel, ha nem kezelik az elektromos rendszer hibáját.

Az FAA az év elején javasolt egy új légialkalmassági irányelvet, amely a Boeing 777-es repülőgépek elektromos rendszerének lehetséges hibájára hívja fel a figyelmet. A hiba következtében a gépek szárnyán lévő üzemanyagtartályok kigyulladhatnak és felrobbanhatnak. A közlemény szerint ez a probléma körülbelül 300 darab Boeing repülőgépet érinthet, köztük a United és az American Airlines által használt gépeket is.

A hivatal már márciusban jelentette a problémát, és május 9-ig várja a Boeing és más külső szakértők válaszát. A Boeing szerint az FAA értesítése egy szokásos szabályozási folyamat része, amely a légi közlekedés biztonságát hivatott szavatolni, és nem jelent azonnali repülésbiztonsági kérdést. A vállalat kiemelte, hogy a 777-es flotta közel 30 éve üzemel biztonságosan, és több mint 3,9 milliárd utast szállított.

Az FAA előrejelzése szerint a biztonsági javítás kevesebb mint 698 ezer dollárba kerülne a Boeingnek, míg a robbanásveszély megszüntetéséhez szükséges alkatrészek darabonként mindössze 98 dollárba kerülnének. A javasolt megoldás új elektromos kötéseket és földeléseket tartalmazott, amelyek az elektrosztatikus kisülés veszélyét hivatottak csökkenteni.

A Singapore Airlines egyik Boeing 777-300ER típusú repülőgépe nemrégiben erős turbulenciába került, és Bangkokban kényszerleszállást hajtott végre. A gépen 211 ember utazott, és a turbulencia következtében egy 73 éves férfi életét vesztette. A légitársaság válaszként szigorította a fedélzeti biztonsági övek használatának szabályait, módosította legalább egy járat útvonalát, és felfüggesztette a forró italok és ételek szolgáltatását bizonyos időszakokban. A Singapore Airlines kiemelte, hogy prioritása az utasok és a személyzet biztonságának garantálása, ezért folyamatosan felülvizsgálják eljárásaikat.

Az érintett járat, amely Londonból Szingapúrba tartott, Mianmar felett került súlyos turbulenciába, és az eset következtében Bangkokba terelték az útvonalát. A FlightRadar24 információi szerint az incidens óta két járat is eltérített útvonalon repült Mianmartól délre, bár a légitársaság nem kommentálta ezeket az útvonal-módosításokat.

Az incidens során egy 73 éves brit férfi halálát feltételezik szívroham következtében, további 104 utas pedig megsérült. A bangkoki Samitivej Srinakarin kórház sajtószóvivője és igazgatója szerint több mint húsz sérült maradt intenzív osztályon fej- és gerincsérülésekkel. A Singapore Airlines később közölte, hogy 44 utas és két személyzeti tag került kórházba.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) szerint a turbulenciából eredő incidensek gyakori balesettípusnak számítanak a kereskedelmi légitársaságoknál. Bár súlyos sérüléseket ritkán okoznak; 2009 és 2022 között 163 esetet regisztráltak, melyek többségét személyzet tagjai szenvedték el.

Az Aviation Safety Network adattár szerint a Singapore Airlinesnél hét incidens történt korábban, legutóbbi halálos balesetük 2000 októberében volt Tajpej fő repülőterén, amikor egy gép építőipari berendezésnek ütközött és 83 ember vesztette életét.

Egy informátor szenátusi vallomása szerint nincs megfelelő biztonsági kultúra a Boeingnél. Sam Salehpour azt állította, hogy megtorlásból helyezték át a 777-es programhoz, miután felvetette több komolyabb kockázattal kapcsolatos aggályait.

Az Alaska Airlines bejelentette, hogy 160 millió dollár kártérítést kapott a Boeingtől egy ajtódugó-probléma miatt. Ezzel párhuzamosan folyamatban van egy vizsgálat is a Boeing biztonsági gyakorlatáról tett nyilatkozataival kapcsolatban.

Végül az igazságügyi minisztérium eldönti, hogy vádat emel-e a Boeing ellen több mint öt évvel ezelőtt történt halálos balesetek után.