Musk nem ért egyet a kínai elektromos autókat sújtó amerikai védővámmal

Elon Musk, a Tesla vezére ellenezni látszik az Egyesült Államok által a kínai elektromos autókra kivetett új védővámokat, amelyeket Joe Biden elnök nemrégiben jelentett be.

Musk, aki jelenleg Párizsban tartózkodik, a BBC beszámolója alapján újságíróknak nyilatkozva kifejtette, hogy sem a Tesla, sem ő személyesen nem kérték a vámszint emelését. Az amerikai elnök néhány héttel ezelőtt jelentette be, hogy a korábbi 25 százalékról száz százalékos védővámot vezetnek be a kínai gyártású elektromos járművekre.

Musk korábban még januárban úgy nyilatkozott, hogy a kínai autógyártók veszélyt jelentenek a versenytársakra, ha nem állítanak eléjük kereskedelmi akadályokat. Most azonban meglepetését fejezte ki a döntéssel kapcsolatban, és a kereskedelem szabadságát támogató, piacot torzító lépések ellen szólalt fel. A Tesla vezére szerint vállalata jól teljesít a kínai piacon, ahol nincsenek hasonló vámok, ezért ő a vámmentesség híve.

Biden a száz százalékos vám bevezetését az amerikai munkahelyek védelmével indokolta, és korábban részletesen beszámoltunk arról, hogy több ország is vádolja Kínát azzal, hogy állami támogatásokkal fűtött túltermelési válságukból úgy próbálnak kilábalni, hogy a világpiacra nyomott áron árasztják el a termékeiket, ezzel kárt okozva más országok iparának.

Peking természetesen nem fogadta tétlenül a washingtoni döntést, és válaszlépéseket helyezett kilátásba. Időközben Kína bejelentette, hogy ellenzi a vámemeléseket, és megtorló intézkedéseket fog hozni. A héten dömpingellenes vizsgálatot indított egy széles körben használt műanyag – polioximetilén-polimer – USA-ból, EU-ból, Tajvanról és Japánból származó behozatalával kapcsolatban. Jelezték azt is, hogy akár 25 százalékos vámmal is sújthatják az EU-ból és az USA-ból importált nagymotoros gépkocsikat.

A Tesla különleges helyzetben van Kínában, hiszen Elon Musk több olyan előnyt is kiharcolt magának és vállalatának, amelyeket más nyugati autógyártók nem élvezhetnek. Ennek ellenére a kínai elektromos járművek piaca gyors ütemben növekszik, és ez már kezdi érezhetően visszanyomni a Tesla piaci részesedését az országban. Gyakori vélekedés szerint Peking azért engedélyezte a Tesla gyártását Kínában, hogy közben saját gyártóit is előnyösebb helyzetbe hozza.

Musknak ugyanakkor mostanában szembe kellett néznie azzal, hogy négy év után először estek az eladásaik jelentős mértékben, és éppen az USA-ban, valamint Európában általánosságban visszaesett a kereslet az elektromos autókra. Az első negyedévben 2012 óta a legnagyobb mértékben zuhant a Tesla bevétele is és a cég részvényeinek árfolyama 2024-ben közel 30 százalékkal csökkent.

Az Európai Bizottság is büntetővámokkal fenyegetőzik. Július elején dönti el az unió vezetése, hogy bevezetnek-e hasonló intézkedéseket a kínai gyártású elektromos járművek behozatala ellen, mint az amerikaiak. A héten Gulyás Gergely, a miniszterelnökséget vezető miniszter az Economx kérdésére elárulta: a kormány álláspontja szerint alapvetően nem segítik a védővámok az európai versenyképességet.