Nemcsak a munkamániások, de a született zsenik is szélhámosnak tartják magukat

Az emberek háromnegyede életében legalább egyszer úgy érzi sikerei közepette, hogy nem érdemlik meg eredményeiket és valójában csak svindlerek, azaz imposztorok. Ha az "én vagyok a hiba", "csak szerencsém volt" típusú gondolatok kerülnek előtérbe, miközben környezetünk is elismeri teljesítményünket, akkor valószínűleg imposztor-szindrómában szenvedünk.

Nem betegség, hanem jelenség

A jelenséget 1978-ban azonosították először Pauline R. Clance és Suzanne A. Imes pszichológusok, akik a felsőoktatásban és férfiak által dominált szakmákban sikeres nők esetében figyelték meg. Az "imposztor-szindróma" kifejezés helyett eredetileg a "szélhámos jelenség" kifejezést használták, mivel ez nem egy betegség, hanem egy tünetegyüttes.

Az imposztor-szindrómát átélők gyakran nem ismerik el saját teljesítményüket, és túlzottan igyekeznek megfelelni másoknak. Molière Tartuffe, avagy az imposztor című darabja is foglalkozik ezzel a témával, amelyet XIV. Lajos francia király be is tiltott.

Ők az öt alaptípus

A Ma is tanultam valamit podcast legújabb adásában a műsorvezetők, Tapasztó Orsi és Jocó bácsi is megkérdőjelezik saját jogosultságukat a műsorvezetésre. Az adásban az imposztor-szindrómások öt alaptípusát ismertetik, köztük a munkamániásokat, akik állandóan hasznosnak kell lenniük, különben lustának érzik magukat. A maximalisták nem bízzák másra a munkát, mert úgy gondolják, senki sem végezheti el olyan jól, mint ők. A „Született Zsenik” nem tudnak mit kezdeni a kudarccal, míg a „Magányos Harcosok” nem kérnek segítséget, nehogy kiderüljön, nem is olyan jók valamiben. A „Szakértők” folyamatosan képzik magukat, de mégis kételkednek tudásukban.

Az imposztor-szindróma összefügg az alacsony önbizalommal és önbecsüléssel. A podcastból kiderül, hogy ezek között mi a különbség, és hogy az imposztorérzés leküzdhető megfelelő elszántsággal.

A podcast péntekenként jelentkezik, és más témákat is érint, mint például a különböző zenei stílusok rajongóinak személyiségjegyei, az élet túlgondolása, az időérzékelés, a titkok elárulása, a szülői hibák, a szerelem elmúlása, a felnőttfilmek hatása, és a notórius késők leleplezése.