Az EU autópiacának változó dinamikái: a belsőégésű motorok és az elektromobilitás jövője

Az Európai Unió autópiacán jelentős változások figyelhetők meg, az új forgalomba helyezések száma 13,7%-kal emelkedett, a belső égésű motoros és hibrid járművek iránti kereslet növekedésével, míg az elektromos autók eladásai csökkenő tendenciát mutatnak.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) által közzétett adatok szerint 2024 áprilisában az újonnan forgalomba helyezett autók száma az előző év azonos időszakához képest 13,7 százalékkal, közel 914 000 járműre emelkedett az Európai Unióban. Az Auto Bild információi alapján ez a növekedés a márciusi csökkenést követően jelent meg, és különösen az olyan fontos piacokon volt észrevehető, mint Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország.

Az új regisztrációk megoszlása szerint a benzinüzemű és hibrid járművek domináltak, az új forgalomba helyezések közel kétharmadát képviselték, míg az elektromos meghajtású járművek aránya mintegy tizenkét százalék volt. A Volkswagen-csoport továbbra is megőrizte piacvezető pozícióját az EU-ban, de a technológiai igazgató, Thomas Schmall hangsúlyozza, hogy a jövő az elektromobilitásé, és a cég erre készül.

Constantin M. Gall, az EY mobilitási szakértője szerint a jelenlegi trendek ellentmondanak az elektromobilitás tervezett térnyerésének, és aggodalomra adnak okot. Gall kiemelte, hogy az elektromos járművek értékesítésének helyett a belső égésű motoros járművek iránti érdeklődés erősödik, amit "a belső égésű motor reneszánszának" nevezett. A szakértő felszólította a politikusokat, hogy teremtsenek olyan gazdasági környezetet, amely elősegíti a gyártók biztos tervezését.

Az év eleje óta az új regisztrációk száma 6,6 százalékkal nőtt, és áprilisig összesen mintegy 3,7 millió új járművet helyeztek forgalomba az EU-ban. Azonban az elektromos autók aránya csökkent az elsőként forgalomba helyezett járművek között, ami a támogatási prémiumok eltörlésével és az új e-autók eladási adatainak csökkenésével magyarázható.

Az autógyártók különböző stratégiákat követnek a belső égésű motoros járművek kínálatának megszüntetése és az elektromos autókra való átállás terén. A BMW és a Volkswagen az elektromos járművekre összpontosít, miközben a hidrogén és az e-üzemanyag alternatíváit is napirenden tartják. A BMW már nem gyárt Németországban belső égésű motorokat, és az elektromos autók 2023-ban már a gyártó által eladott autók 15 százalékát teszik ki.

A gyártók álláspontja egyértelmű: 2035-től nem lehet majd dízel- vagy benzinmotorral szerelt új gépkocsikat forgalomba helyezni az EU-ban. A közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében az EU tervei szerint az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése csak elektromos autókkal működhet.

A nagy autógyártók közül többen is különböző időpontokban tervezik a teljes átállást az elektromos autókra, mint például a Fiat, amely 2027-re tisztán elektromos márka akar lenni, vagy a Volvo, amely 2030-tól kizárólag elektromos autókat gyárt majd. A Volkswagen 25 ezer euró alatti e-autót tervez, de a gyártás helyszínét illetően nem tudtak megegyezni a Renault-val, így halasztották az olcsó e-kisautó terveit.

A piaci dinamikák és a gyártók stratégiái azt mutatják, hogy az autóipar egy átmeneti időszakban van, ahol a belső égésű motorok és az elektromobilitás párhuzamosan léteznek, miközben a gyártók és a politikai döntéshozók igyekeznek elősegíteni az elektromos járművek térnyerését.