Amikor a felhők fölött elszabadul a pokol

A turbulencia általában pánikot vált ki az utazómagasságát hirtelen elvesztő repülőgépen, ahol minden, nem rögzített ember és tárgy elszabadul. Az ilyen jellegű, végzetes kimenetelű balesetek száma nem volt nagy, de mostanában egyre több a tragédia.

„Azt hittük, meghalunk, pokoli volt” – nyilatkozta Markovics Attila, aki Budapestről Edinburghbe utazott, és a turbulencia miatt mindenkit visszaparancsoltak a székébe, beleértve egy újraélesztésre szoruló lányt is.

A skóciai úton négyen lettek rosszul, míg a Szingapúrból Londonba tartó járaton 18-an szorultak kórházi ápolásra, további 12-en pedig kórházi kezelésre Bangkokban. Ezen a járaton egy 73 éves brit állampolgár szívroham következtében elhunyt, miután a gép több mint 1800 métert vesztett magasságából.

A turbulencia olyan jelenség, amikor a repülőgép egymásnak ütköző, eltérő sebességgel mozgó légtömbökön halad át. Enyhe vagy mérsékelt turbulencia esetén a biztonsági öv megfeszül, a nem rögzített tárgyak pedig szabadon mozognak. Erős turbulenciában az utasok is kirepülhetnek az ülésükből, ami súlyos sérülésekkel vagy akár halállal is végződhet.

A szingapúri légitársaság 321-es járatának utasterében készült fotók tanúskodnak a turbulencia pusztító erejéről.

Pánik, sérülés, kórház, halál

Tavaly augusztusban egy vihar okozott pánikot egy Alicanteból Mallorcába tartó gépen, de a pilóta magabiztosan uralta a helyzetet. Ezzel szemben egy amerikai magángépnek le kellett térnie az útvonaláról erős turbulencia miatt, ami Dana Hyde, a Fehér Ház egyik volt alkalmazottjának életébe került.

A Lufthansa egyik gépe Washingtonban kényszerleszállást hajtott végre turbulencia miatt, hét utasa kórházba került. Tavaly júliusban a hawaii légitársaság Sydney-be tartó járatán heten, míg decemberben az Arizonából Honoluluba tartó járaton harminchatan sérültek meg turbulencia következtében, húszan kórházi ellátásra szorultak. Egy hónappal később a Delta egyik gépén tizenegyen kerültek kórházba.

Lesz még rosszabb is

A pilóták a radaron érzékelik a közelgő veszélyt, de nem mindig tudják elkerülni. Az amerikai FAA, a Szövetségi Légügyi Hatóság figyelmeztet, hogy a biztonsági övek legyenek mindig becsatolva, mivel a turbulencia váratlan lökése különösen veszélyes a biztonsági övet nem használó utasokra.

A kereskedelmi légitársaságok fedélzetén 2009 és 2021 között 146 utas szenvedett „súlyos sérülést” turbulencia következtében, a sérültek túlnyomó többsége a személyzet tagja volt. A globális felmelegedéssel párhuzamosan nő a turbulencia kialakulásának kockázata, és a legerősebb típusú turbulencia fog a legnagyobb mértékben növekedni.

(Borítókép: A Singapore Airline SQ321-es járatának belseje a bangkoki Suvarnabhumi nemzetközi repülőtéren végrehajtott kényszerleszállás után Thaiföldön 2024. május 21-én. Fotó: Stringer / Reuters)