Új gyár épül a budapesti agglomerációban

A Budapest melletti agglomerációs területen, a XVIII. kerület, Gyál és Vecsés határán egy új gyár épül, amely a Mercedes és a BMW magyarországi beszállítója lesz. A terület korábban mezőgazdasági és bányászati célokra szolgált, de a jövőben egy 30 ezer négyzetméteres karosszériagyár foglalja majd el, amelyet a kanadai székhelyű Magna épít.

A három település közötti területen korábban szántóföldek, egy felhagyott kavicsbánya és erdők találhatóak voltak. A terület egy részén egy horgásztó is helyet kapott, de a nagyjából kétszer másfél kilométeres területet nem használták ki teljes mértékben. Az elmúlt években azonban változások kezdődtek, amikor egy vállalkozó megvásárolta a terület középső részét, hogy logisztikai parkot hozzon létre, amely négy nagy logisztikai csarnokból és több kisebb raktárból állt volna.

A terület közigazgatásilag Vecséshez tartozik, de a gyáli lakóházakhoz közelebb esik. A logisztikai park tervei szerint egy elkerülő út is épült volna, amelyen naponta körülbelül 400 kamion közlekedett volna.

2023 májusában Szijjártó Péter bejelentette, hogy a Magna itt építi fel magyarországi karosszériagyárát, amely a Mercedes kecskeméti és a BMW debreceni gyárának lesz a beszállítója. A beruházás költsége körülbelül 20 milliárd forint, és első körben 300 főt foglalkoztatnak. A gyár a korábban tervezett logisztikai park helyén épül.

A gyáli lakók közelében, körülbelül 200 méterre emelkedik majd a 30 ezer négyzetméter alapterületű gyár, amelynek tervei szerint kibővíthető lesz 50 ezer négyzetméterre. A többi logisztikai csarnok sorsa még bizonytalan.

A gyáli lakosok nem örültek a logisztikai park hírének, és még kevésbé annak, hogy végül egy gyár épül a szomszédságukban. A város szélén élők korábban nyugodt vidéki környezetre néztek ki, most viszont magas épületek fogják körülvenni őket. A vállalkozó egy hétméteres humuszfal építését ígérte a park és a házak közé. A lakosok közül többen panaszkodnak, hogy a gyár építése éjjel-nappal zajlott, ami a zajvizsgálati szakvélemény szerint éjszaka a határértéknél hangosabb volt, bár a beruházó szerint egy másik mérés szerint nem haladta meg a zajhatárértéket.

A terület egy részét korábban, az M0-s építése idején kavicsbányaként használták, tehát már akkor is volt munka és kamionforgalom. A helyi lakosok közül többen is zavarónak találták ezt a helyzetet. A terület nagyobb részét már több mint tíz éve gazdasági besorolásúvá nyilvánították, tehát elméletben azóta lehetne rá építkezni. A maradék területet 2021-ben minősítette át a vecsési önkormányzat, ezzel lehetővé téve a logisztikai park építését.

A beruházási terület kereskedelmi-szolgáltató besorolású, amelyen a Magna gyára épül fel. Az országos szabályok szerint ezen a területen jellemzően kereskedelmi, szolgáltató célú és raktárépületek helyezhetők el, és nem engedélyezett a környezetre jelentős hatást gyakorló gazdasági tevékenység. Vecsés város építési szabályzata ennél megengedőbb, de itt is tilos a környezetre jelentős hatást gyakorló gazdasági épület felépítése.

2023. május 11-én bejelentették, hogy a Magna gyára Vecsésen épül fel, és augusztus 24-én a Magyar Közlönyben megjelent, hogy a gyárépítést kiemelt beruházássá nyilvánították. Ezzel megváltoztatták a telekre vonatkozó építési szabályokat, így a területet de facto ipari besorolásúvá minősítették át.

A beruházók szerint a gyár nem fog jelentős környezeti hatást gyakorolni, és a kiemelt beruházássá nyilvánítás csak az építési engedélyek gyorsítása miatt volt szükséges. A Pest Vármegyei Kormányhivatal is úgy ítélte meg, hogy a logisztikai parknak nincs jelentős környezeti hatása, így a gyár építéséhez sem volt szükség környezetvédelmi hatásvizsgálatra.

A beruházásban részt vevő Raktár AD és Weerts képviselői szerint a kiemelést nem ők kérték, hanem a Magna és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) egyezett meg róla, és a helyi önkormányzatot is bevonták az egyeztetésekbe. A Weerts csak a szükséges műszaki dokumentumokat és hatásvizsgálatokat készítette el.

Vecsés polgármestere, Szlahó Csaba szerint az önkormányzat hatáskör hiányában nem tud válaszolni a kérdésekre, és a beruházóhoz vagy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez kell fordulni további információkért.

A beruházók a helyi lakosok aggályait figyelembe véve úgy döntöttek, hogy egy 7 méter magas humuszdombot építenek a beruházási terület és a gyáli lakóházak közé. A környékbeliek többsége ezzel „kiegyezne”, de aggódnak, hogy a többi logisztikai csarnokot is átminősíthetik, és környezetre jelentős hatást gyakorló tevékenységek kerülhetnek oda.

Gyál másik oldalán, Gyál és Soroksár között egy másik területet is kiemelt beruházássá nyilvánítottak, ahol logisztikai központot terveznek. Ez a beruházás a települést szinte teljesen elvágja a természeti kapcsolataitól. Gyál polgármestere, Pápai Mihály szerint a Weerts és a Raktár AD beruházásával kapcsolatban is komoly problémák vannak, de részleteket nem árult el.