M&A-piaci előrejelzések: Pozitív kilátások a közép- és kelet-európai régióban

Az M&A-piac szakértői szerint idén enyhe emelkedés várható a tranzakciók számában, különösen a közép- és kelet-európai régióban, ahol a válaszadók optimistábbak a tavalyi évnél.

A Roland Berger európai magántőke-felmérésében részt vevő 2200 szakértő szerint a közép- és kelet-európai régió az idén követni fogja az M&A-tevékenységek növekedési tendenciáit. A fejlődési kilátások a főbb európai országok és régiók között eltérőek, a DACH-régióban várják a legerősebb növekedést 2024-re, Franciaország és az északi országok követik őket. Olaszország, Spanyolország és Portugália szintén pozitív várakozásokat mutatnak, bár ezek az országok konzervatívabbak a többihez képest. A közép- és kelet-európai kilátások a tavalyi évhez képest optimistábbak, 2023-ban a válaszadók 16%-a számított javulásra, míg idén ez az arány 58%-ra emelkedett.

Az M&A-tranzakciók kilátásai iparáganként is változatosak. A technológia, a gyógyszeripar és az egészségügy vezető ágazatokként emelkednek ki, köszönhetően a gazdasági válságokkal szembeni ellenálló képességüknek, az ellátási lánc megerősítésének és a termékportfólió bővítésének. A technológiai ágazatban a szoftver mint szolgáltatás (SaaS) és a digitális átalakítási megoldások, mint az adatelemzés, a hiperautomatizálás és a mesterséges intelligencia megoldások kiemelkedő jelentőségűek lesznek.

A CEE régióban az üzleti szolgáltatások és logisztika, az energia/közművek és az infrastrukturális beruházások területén is növekedést prognosztizálnak. Magyarországon a technológia, a gyógyszeripar és az energiaipar lesz az M&A-piac motorja, és az orosz-ukrán háború a technológiai, az energetikai és az építőipari ágazatokra gyakorol majd jelentős hatást. A politikai stabilitás továbbra is fontos szempont a magántőke alapok döntéshozói számára.

A tranzakciók számának alakulását illetően a kis és közepes tőkeértékű szegmensek ígéretesek Európában, míg a közép-kelet-európai magánbefektetők konzervatívabbak a nagyobb tőkeértékű szegmensekben. Magyarországon az M&A-tevékenység enyhe növekedésére számítanak, a finanszírozás 50-50%-os arányban magán- és állami forrásokból származik.

Európa-szerte a válaszadók különböző kihívásokkal néznek szembe. Nyugat-Európában az általános gazdasági helyzet, a kamatkörnyezet és az értékelési szintek a legnagyobb hatással vannak a magántőke részvételével megvalósuló tranzakciók számára. Közép- és Kelet-Európában a vonzó célpontok elérhetősége, a fogyasztói bizalom és az általános gazdasági helyzet a legjelentősebb tényezők, Magyarországon pedig a politikai stabilitás kiemelkedően fontos.

Az értékteremtés mérései a régiók között eltérőek, de a magyar válaszadók szerint a költségcsökkentés és az addicionális felvásárlások jelentős tényezők, és a refinanszírozást is fontos rövid távú értékteremtő intézkedésnek tartják. A digitalizáció és a mesterséges intelligencia bevezetése az elkövetkező 5 évben minden régióban meghatározó lesz, hosszú távon pedig az AI megoldások integrálása és az ESG-t is fontosnak ítélik meg.

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) tavaszi kampányának részeként megszervezett Budapest Influencer Trip keretében 50 külföldi influenszer népszerűsíti Budapestet Instagramon és TikTokon, akiknek összesen több mint 155 millió, illetve 176 millió követője van. Az MTÜ vezérigazgatója, Könnyid László kiemelte, hogy az új típusú marketingaktivitás fontos, mert a médiafogyasztási szokások teljesen megváltoztak, és a 25-40 éves korosztály, amely a turisztikai szolgáltatók számára különösen fontos, már más csatornákon keresztül érhető el. Az influenszerpiac a turizmusban meghatározó szerepet játszik, és a jövőben még meghatározóbbá válik, mivel a vásárlók többsége hitelesnek fogadja el az influenszerek ajánlását.

Az MTÜ célja, hogy 2030-ra 50 millió vendégéjszakát érjenek el, amely a tavalyi évben 42 millió volt. A turizmus a GDP hozzájárulásban 10 és 13 százalék között mozog, tehát meghatározó eleme a magyar gazdaságnak. Az influenszer kampány keretében több mint 550 tartalom készül, amelyek Budapest és Magyarország különböző szegleteit mutatják be, és ezeket a tartalmakat az MTÜ később is felhasználhatja a főváros és az ország promóciójában.