A magyar vállalkozási kedv alakulása

Magyarországon sokan ódzkodnak a vállalkozásindítástól, a kudarctól való félelem jelentős gátat jelent, noha az országban viszonylag könnyű egy vállalkozást elindítani – ez derül ki a Global Entrepreneurship Monitor (GEM) legfrissebb jelentéséből.

Bár a vállalkozásindítás Magyarországon könnyűnek mondható, a lakosság csak kis része tervezi, hogy vállalkozást indít a következő három évben. A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) által készített kutatás szerint minden második magyar ismer valakit, aki az elmúlt két évben vállalkozást indított, és tízből öten úgy vélik, hogy könnyű vállalkozást indítani az országban. Ugyanakkor tízből négy embert a kudarctól való félelem tart vissza a saját cég alapításától.

A GEM 2023-2024-es nemzeti jelentése alapján azok aránya, akik szerint a következő hat hónapban kedvező lesz a helyzet egy vállalkozás elindításához Magyarországon, 28,2 százalék körül mozog, ami az uniós összevetésben az egyik legalacsonyabb érték.

A vállalkozásindításhoz szükséges tudással, készségekkel és tapasztalattal rendelkezők aránya Magyarországon 38,3 százalék, ami jelentősen elmarad az EU átlagától, ahol ez az érték rendszerint 50 százalék felett van.

Timár Gigi, a Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Iroda vezetője szerint Magyarországon tragikusan alacsony a vállalkozásindítási hajlandóság. A 18-64 év közöttiek 10,4 százaléka tervezi, hogy vállalkozást indít a következő három évben, ami megegyezik a korábbi évek adataival.

A vállalkozói légkör 2022-es értékelése alacsonyabb, mint korábban, és a vállalkozásukat megszakítók aránya is magasabb, de a vállalkozásindítási szándékkal rendelkezők és a korai szakaszban levő vállalkozók aránya nem változott érdemben. A bejáratott vállalkozások aránya nőtt, de csak hibahatáron belül.

A korai szakaszban lévő vállalkozások aránya 9,9 százalék, a bejáratott vállalkozásoké pedig 7,4 százalék Magyarországon, mindkettő alacsonyabb a GEM kutatásban részt vevő országok átlagánál.

Szennay Áron, a GEM team kutatója elmondása szerint a magyar lakosság 24,3 százaléka vagy már vállalkozó, vagy dolgozik azon, hogy a következő három évben az legyen. A kutatás adatai szerint 6,7 százalék tervezi, hogy elindít egy céget, 17,6 százalék már vállalkozóként dolgozik.

Globális szinten Magyarország a vállalkozói aktivitásban az átlagnál alacsonyabb értékeket mutat, az EU-ban viszont a felső harmadban helyezkedik el. Tavalyelőtt 1,9 százalék, 2023-ban pedig 3,5 százalék hagyott fel a vállalkozásával, és a vállalkozói lét befejezése mögött valamilyen üzleti ok áll.

A vállalkozási motivációk között a megélhetés és a vagyonfelhalmozás mellett a függetlenség és az önmegvalósítás is fontos szerepet játszik.

Csákné Filep Judit, a GEM team vezetője szerint a vállalkozási ökoszisztéma állapotát mérő komplex mutató (NECI) értéke Magyarországra vonatkozóan 4,5-re csökkent az előző évi 4,7-es értékről. A visegrádi országok között Magyarország ökoszisztéma értékelése a legkedvezőbb.

A női vállalkozókra fókuszáló rész szerint a tipikus magyar női vállalkozó 42 éves, Budapesten él, érettségizett, egy gyermeke van, párkapcsolatban él, de vállalkozással kapcsolatos oktatásban nem vett részt. A női vállalkozások kisebb arányban válnak bejáratott vállalkozássá.

Kerékgyártó Gábor, a BKIK gazdaságfejlesztési és szolgáltatási igazgatója szerint minden vállalkozónak más a karriercélja, legyen szó városi vagy leszakadó térségben élő vállalkozóról. Az Economx kérdésére válaszolva elmondta, hogy Magyarországon 800 ezer működő vállalkozás van, ebből 400 ezer társas vállalkozás.

Kozma Andrea, az STRT Nyrt. inkubációs programjának vezetője szerint a startupok szintjén jellemzően fiúcsapatokkal dolgoznak együtt, és hiába próbálják inspirálni a női vállalkozókat, nagyon kevés nő jelentkezik a programjaikra.

Dancsné Engler Bernadett, az OTP mikro- és kisvállalati területének vezetője a kerekasztal beszélgetésen elmondta, hogy a vállalkozó ügyfeleket a pénzügyi mutatókon keresztül látják, és a nemek között ebből a szempontból nem látnak különbséget. A férfiak inkább a vagyongyarapításra, a nők pedig kevesebb kockázatot vállalva, tudatosan menedzselik a pénzügyeiket.