Az elektromos autók európai piacának lassú indulása és a magyar akkumulátorgyártás

Döcögősen indult az elektromos autók európai piaca, miközben Magyarországon egyre több akkumulátorgyár épül. Az iváncsai akkumulátorgyár elbocsátásai azt mutatják, hogy a magyar gazdaság jövőképe az elektromos autók térnyerésének meglovaglására épült, de a várakozásokhoz képest a szektor bővülése elmarad.

Magyarország gazdasága jelentős mértékben az autógyártáshoz, különösen az elektromos autókhoz kötődő termékek exportjára támaszkodik, ahol Németország a legfontosabb kereskedelmi partner. Azonban a németországi elektromos autók iránti kereslet – részben az állami támogatások csökkentése miatt – csökkent az év első negyedében, ami aggodalomra ad okot a magyar gazdaság számára.

Az akkumulátorgyártás terén Magyarország jelentős növekedést mutatott az elmúlt években. Az export 2018-ban még csak 0,7 milliárd euró volt, míg 2022-ben már 7,1 milliárd eurót tett ki, amelynek több mint 40 százaléka Németországba irányult. Az iparágban dolgozók száma is jelentősen, hatszorosára nőtt 2019 eleje óta.

A német piac mellett az olasz és a spanyol piacokon is csökkent az elektromos autók iránti kereslet, míg az Egyesült Királyságban és Franciaországban növekedést tapasztaltak. Azonban a magyar akkumulátorok csak elenyésző része kerül ezekbe az országokba, így a magyar export szempontjából a német, olasz és spanyol piacok gyengélkedése jelentős kihívást jelent.

A Samsung SDI által gyártott akkumulátorokkal ellátott Fiat 500e és BMW i3 modellek értékesítése is változó képet mutat. A Fiat 500e eladásai jelentősen csökkentek, míg a BMW i3 gyártása befejeződött, azonban az utódmodell, az iX1 kedvező fogadtatásra talált. Az SK akkumulátorokat használó Hyundai és Kia márkák európai eladásai csökkentek, és a Volkswagen ID.4 eladásai is visszaestek.

A magyar akkumulátorok nem csak Nyugat-Európába kerülnek, hanem a hazai autógyárakban is felhasználásra kerülnek, és a régió országaiba is exportálják őket. A magyar, cseh és szlovák autóexport esetében Franciaországba és az Egyesült Királyságba több kész jármű kerül, de Németország továbbra is a legfontosabb célország.

A plug-in hibrid autók piaca azonban növekedést mutatott az elemzett európai országokban, ami arra utalhat, hogy a hatótáv miatt aggódó vásárlók inkább ezt a járműtípust részesítik előnyben.

A magyar akkumulátorgyártás jövője így kérdéses marad, hogy a célpiacok gyengélkedése átmeneti vagy tartós visszaesést jelent-e az elektromos autók eladásaiban. A németországi állami támogatások megszüntetése és az elektromos autók magas árai hatással lehetnek a piacra, de az EU szén-dioxid kibocsátásának csökkentésére irányuló céljai és a karbonsemlegesség elérése érdekében szükség lesz az elektromos autópark bővítésére.