Az infláció hatása Ausztriában: drágább élelmiszerek és márkás termékek

Hiába lassult az infláció, az ausztriai élelmiszerárak jelentős emelkedése továbbra is érzékelhető, ami a határon túli bevásárlások vonzerejét csökkenti. A Bécsi Munkakamara árfigyelője szerint az alapvető termékek ára 43 százalékkal nőtt 2021-hez képest.

Az inflációs hullám nem kímélte az osztrák üzleteket sem, ahol a harmadik éve tartó áremelkedési trend továbbra is fennáll. A Bécsi Munkakamara által vizsgált hét bécsi szupermarketben és diszkontban a negyvenféle tipikus élelmiszer- és tisztítószer árait összehasonlítva kiderült, hogy az olcsó élelmiszerek ára 43,3 százalékkal emelkedett 2021 szeptembere óta.

A fogyasztói árak ugyan lassuló tendenciát mutatnak, de a magas árszint továbbra is megterheli az osztrák vásárlókat. A jelentés szerint a legolcsóbb élelmiszerek és néhány tisztítószer ára csak csekély mértékben, 3 euróval csökkent, így a heti bevásárlásért tavaly tavasszal 76 eurót, most 73-at kell fizetni.

A burgonya, a penne tészta és a liszt ára kiemelkedően magasra szökött, 103, 90, illetve 88 százalékos drágulást mutatva. Ezzel szemben a vizsgált termékek közül 23 átlagosan 28,9 százalékkal lett olcsóbb, például a napraforgóolaj ára esett vissza, míg a zöldségek és tejtermékek ára 27,4 százalékkal nőtt.

A drogériatermékek piacán is hasonló a helyzet: a legolcsóbb kategóriába tartozó termékek árai csökkentek, míg a márkás termékek árai tovább nőttek. A Bipa, a DM és a Müller webáruházaiban az átlagos csökkenés 15,1, a fizikai üzletekben pedig 8,9 százalék volt. Ezzel szemben a márkás termékek ára 4,2-7,3 százalékkal emelkedett.