Az Európai Bizottság lépései az e-autóipar védelmében

Az Európai Bizottság kénytelen intézkedéseket hozni a kínai elektromos autógyártók térnyerése ellen, különben az európai autóipar súlyos veszteségekkel számolhat – figyelmeztet az Allianz szakértői jelentése. A kínai gyártók előretörése komoly károkat okozhat az európai gyártóknak, és Magyarország is az egyik legnagyobb vesztes lehet a régióban.

Az Allianz elemzése szerint az elektromos járművek piacának növekedése jelentős kihívások elé állítja az európai autóipart. Az elektromos és hibrid autók eladásai 2022-ben rekordot döntöttek Európában, az újonnan forgalomba helyezett járművek 47%-át tették ki. Az IEA jelentése alapján az e-autók iránti kereslet tovább nőtt 2023-ban, az újonnan regisztrált autók száma közel 20%-os növekedést mutatott az előző évhez képest.

A piaci helyzet azonban nem kedvez az európai gyártóknak. A Tesla és három kínai gyártó vezeti a globális rangsort, míg a Volkswagen-konszern és a BMW csak az ötödik, illetve hatodik helyen állnak. Az Allianz jelentése szerint, ha a kínai gyártók tovább növelik részesedésüket, az EU-s autógyártók akár 25 milliárd eurós kárt is szenvedhetnek el 2030-ra.

A kínai autógyártók versenyképességét állami támogatások is segítik, ami miatt az Európai Bizottság várhatóan vámokat vezet be a következő hetekben. A kínai autóipar növekvő versenyképessége a kétoldalú autóipari kereskedelemben is megmutatkozik, a kínai autóimport csökkenése és a kereskedelmi mérleg pozitív irányú változása mellett.

Az Allianz jelentése szerint az EU-s autógyártók két fronton veszíthetnek: kiszorulhatnak a kínai piacról és az európai piacon is háttérbe szorulhatnak. A kínai gyártók előretörése nemcsak az autóipart, hanem a fém-, műanyag- és elektronikai ipart is érintheti, amelyek összességében az uniós feldolgozóipar jelentős részét képezik.

Az Európai Bizottság szubvenciós vizsgálata arra a kérdésre keresi a választ, hogy a kínai állami támogatások tisztességtelen versenyelőnyt biztosítanak-e az ázsiai ország szereplőinek. A vizsgálat eredményei hamarosan nyilvánosságra kerülnek, és várhatóan büntetővámok bevezetését jelentik be.

Az elektromos autókra való átállás jelentős hatással lesz a munkaerőpiacra is, az Allianz szerint az átállás akár 1,2 millió munkahely megszűnéséhez vezethet 2035-ig az európai autóiparban. Az EU-nak több stratégiát kell alkalmaznia a kihívások kezelésére, többek között védővámok bevezetését, az EU-ban gyártott autók vásárlásának támogatását, a töltőinfrastruktúra fejlesztését, és a kritikus nyersanyagok és akkumulátorok önellátásának növelését.

Az EU-Kína viszonyban a távolodás várhatóan nem fordul meg hamarosan, az uniós gazdasági érdekek miatt. Az Európai Bizottság már több területen is próbálja csökkenteni a kínai függőséget, és több iparágban is szubvenciós vizsgálatokat indított. Az e-autóipar védelme érdekében tehát az EU-nak gyorsan és hatékonyan kell cselekednie.