20 éve példátlan díjemelés a magyar vasúton

Szeptember 1-től több mint 14%-kal emelkedik a magyar vasúti pálya használatáért fizetendő díj, ami a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szerint a vasúti árufuvarozási ágazat versenyképességét veszélyezteti. A díjemelés a korábbi gyakorlattól eltérően történik, mivel a vasúti pályahálózat-működtetőknek (MÁV Zrt., GYSEV Zrt.) normál esetben 2 évre előre kellene meghirdetniük díjaikat, hogy kiszámítható feltételeket biztosítsanak a több mint 56 vállalkozó vasúti társaság számára.

A HUNGRAIL szerint a hirtelen díjemelés felborítja a fuvarozó cégek költségvetési tervezését, és a megrendelői oldal stabil árazási elvárásait is aláássa. A pályaállapotok romlása tovább csökkenti a vasút megbízhatóságát és fenntarthatóságát.

Az egyesület figyelmeztet, hogy a díjemelés nagyobb károkat okozhat az állami költségvetésnek, mint amekkora bevételt várnak tőle. A hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése felgyorsulhat, és a forgalmak a túlterhelt közútra helyeződhetnek át.

A fuvarozók több mint fele nem tudta érvényesíteni a romló pályaállapotok miatt keletkező többletköltségeket díjaikban. A magas vontatási villamosenergia árak és az általános költségnövekedés miatt a cégek kénytelenek lesznek szerződéseiket felülvizsgálni, ami a szállítási díjak emelkedéséhez vezethet.

A HUNGRAIL szerint sok cég elhalasztotta a fejlesztéseket, amelyekkel hatékonyabb és takarékosabb működést érhetnének el. Az egyesület hangsúlyozza, hogy a vállalkozó vasúti társaságok nem extraprofit reményében, hanem a megnövekedett valós költségek fedezése érdekében emelik majd díjaikat.

A HUNGRAIL kezdeményezi, hogy a versenyképesség javító intézkedések folytatódjanak, és egy versenyképességi csomag készüljön, amely helyzetbe hozza a vasúti árufuvarozást. Amennyiben a díjemelés nem kerül kompenzálásra, fordított modális váltás valósulhat meg, különösen a kis- és középvállalkozások esetében. Az export termékek szállítási költségeinek növekedése miatt a kereskedők más országokba helyezhetik át beszerzéseiket, az import termékek ára pedig növekedhet, ami tovább fűtheti az inflációt.

A közlemény szerint a tranzit fuvarozás már most is kerüli hazánkat, ami csökkenti Magyarország kulcsállam szerepét a régióban. A kapacitások leállítása középtávon a hazai beruházások logisztikai igényeit nem fogja tudni kielégíteni.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, amely a vasúti árufuvarozási piac 90 százalékát és a vasúti személyszállítási piac 100 százalékát lefedi, szakmai érdekképviseletet lát el a hazai vasúti személyszállítási, árufuvarozási, infrastruktúra építési, üzemeltetési és járműgyártási ágazat területén. Tagvállalatai éves árbevétele megközelíti a 600 milliárd forintot, az árufuvarozási vállalatok teljesítménye meghaladja az évi 50 millió tonnát, a személyszállítással foglalkozó társaságok pedig évente megközelítőleg 150 millió utast juttatnak el célállomásaikra.