A Stellantis vezére szerint az EU és az USA saját magának állít csapdát a kínai elektromos autók védővámjával

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója szerint az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok saját maguknak állítanak csapdát, ha védővámokkal próbálják kiszorítani a kínai elektromos autókat a piacról.

A Reuters Automotive Europe konferenciáján elmondott beszédében Tavares úgy vélekedett, hogy a kínai járművekre kivetett vámok akadályozzák a nyugati autógyártók átalakulását, amely révén versenyképesek lehetnének a kínai gyártókkal szemben. A Stellantis vezetője szerint a védővámok társadalmi következményekkel járnak, és az inflációt is növelik, miközben az autógyártás egy "darwini időszakba" lépett, ahol a verseny rendkívül kemény lesz minden érintett számára.

Tavares elismeri a kínai autók jelentette kihívást, és figyelmeztet, hogy az elektromos járművek európai piacán komoly csatára kell számítani, amelynek jelentős következményei lesznek a munkahelyekre és a termelésre. Ugyanakkor úgy véli, hogy a védővámok nem jelentenek hosszú távú megoldást, és kritikusan szól az európai változásokról, amelyek csak addig tűnnek vonzónak, amíg másokat érintenek.

A Stellantis, amely egy amerikai-olasz konglomerátum és a világ negyedik legnagyobb autógyártója volt 2023-ban, más stratégiát követ a kínai piaci kihívások kezelésében. A vállalat vegyesvállalatot hozott létre a kínai Leapmotorral, és terveik szerint szeptembertől már Európába hoznák termékeiket. A Volkswagen is hasonló lépéseket tett az XPeng nevű cégbe történő befektetéssel és a közös okos elektromos autók gyártásával.

Az EU és az USA védővámjainak bevezetése azonban negatívan érintheti ezeket a vegyesvállalatokat is. Az EU esetében a védővámok bevezetését június 5-ére tervezik, az USA-ban pedig augusztus 1-jétől emelnék meg a kínai villanyautók vámtarifáját 100 százalékra. A Stellantisra nemcsak a kínai konkurencia jelent nyomást, hanem az olasz Meloni-kormány is, amely azt követeli a vállalattól, hogy növelje meg az Olaszországban gyártott járművek számát.