A használtautó-piac változásai

A koronavírus, az infláció és az alkatrészválság hatására az elmúlt években meredeken emelkedtek a használt autók árai, azonban a legújabb jelentések szerint most csökkenő tendenciát mutatnak, különösen az elektromos autók esetében.

A DAT (németországi piackutató vállalat) elemzése, amelyet a Deutsche Presse-Agentur számára készítettek, azt mutatja, hogy a használt autók árai csökkenő tendenciát mutatnak, ami a magyar vásárlók számára is fontos lehet, mivel a hazai használtautók árait nagyban befolyásolja a német piac mozgása. Az elektromos autók árai 18 százalékkal csökkentek a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a benzinüzemű és dízelüzemű járművek árai 7, illetve 5 százalékkal estek vissza.

A maradványérték, amely a jármű eredeti listaárának megmaradó százalékát jelzi egy bizonyos idő elteltével, minden hajtástípus esetében csökkent, ami összefügghet a vásárlók általános tartózkodásával. Emiatt az autók hosszabb ideig maradnak a márkakereskedésekben, ami tovább csökkenti az árakat. Azonban az árcsökkenés üteme lassulni látszik, és egy szakértő szerint a kezdeti jelentős visszaesésnek vége, az árak lassan stagnálni látszanak.

A használtautó-piac úgy tűnik, hogy visszatér a normális kerékvágásba. A benzines és dízelüzemű autók maradványértéke még mindig magasabb, 64,5%, illetve 64,6%, mint a koronavírus előtti időkben, amikor általában 55% körül mozogtak. Thomas Peckruhn, a Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe alelnöke szerint a piac az ínséges idők után normalizálódik, a kínálat növekszik, és a vásárlók már nem kényszerülnek azonnal lecsapni az első jónak tűnő ajánlatra.

Az elektromos autók maradványértéke a visszaesés után 50,7 százalékon áll, ami jelentősen alacsonyabb, mint a koronavírus-időszak előtti szint. Az elektromos autók piaca még mindig a fejlődési szakaszban van, hiszen az új forgalomba helyezések csak kis részesedést képviselnek, és a többség még magántulajdonban van. A használt elektromos autók piaca tehát még alakulóban van, és valószínűleg több évbe telik, mire az első és második generációs járművektől a tulajdonosok meg szeretnének válni.