Brüsszel beviszi a gyomrost az új magyar gazdasági modellnek

Az Európai Unió vámokat tervez bevezetni a kínai elektromos autókra, a döntés hivatalos bejelentése a közeljövőben várható. A vámtétel 30-70 százalék közötti lehet, ami jelentős hatással lehet az európai autóiparra és a magyar gazdasági modellre is.

Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen tavaly szeptemberben szubvenciós vizsgálatot indított a kínai e-autógyártók ellen, amelynek eredményeként büntetővámok kivetését fontolgatják. A kínai gyártók állami támogatásokkal versenyeznek az európai piacon, ami veszélyezteti az EU autóiparát és a kapcsolódó munkahelyeket.

Az EU szubvencióellenes vizsgálata július elején zárul le, de az érintetteket már négy héttel korábban értesíteni kell. A Politico szerint a német autóipari lobbi nem tudja összegyűjteni a szükséges támogatást a vámok bevezetésének megakadályozására, így a döntés időzítése a júniusi uniós választásokkal esik egybe, ami politikai bombaként robbanhat.

Németország, annak ellenére, hogy aggódik a protekcionizmus és egy lehetséges kereskedelmi háború miatt, felismerte, hogy a vámok bevezetése elkerülhetetlen az EU-s gyártók versenyképességének megőrzése érdekében. A kereskedelem az EU kizárólagos hatáskörébe tartozik, így a vámok megállításához szükséges minősített többség jelenleg nem valószínű.

A magyar kormány bírálja a protekcionista lépéseket, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a büntetővámok butaság. Franciaország, Olaszország és Spanyolország azonban támogatja a vámok bevezetését, és Németországon belül is vannak, akik szerint ezek a vámok ösztönözhetik az EU-n belüli beruházásokat és termelést.

Kína válaszul fenyegetőzik, hogy emeli a nagy belső égésű motorral felszerelt autókra kivetett vámokat, ami a német autópiacot érintheti. Emellett dömpingellenes vizsgálatot indítottak egyes szeszesitalok ellen, ami a francia luxusital-gyártókat is érintheti.

Az Egyesült Államok már büntetővámokat vezetett be a kínai e-autókra és akkumulátorokra, ami további nyomást helyez az Európai Bizottságra. Joe Biden amerikai elnök a múlt héten jelentette be, hogy az Egyesült Államokba bevitt kínai elektromos autókra az eddigi 27,5 helyett 102,5 százalékos vám lesz érvényes, ezzel gyakorlatilag kitiltva azokat az USA piacáról. Ez még több kínai autót terelhet az európai piacra, még olcsóbban, ha az EU nem lépne fel.

A BYD szegedi gyárlétesítése azt jelentheti, hogy vámok nélkül termelhetnek az EU-n belül, ami kikerülheti a kereskedelmi korlátozásokat. Az Európai Bizottság a külföldi támogatások vizsgálatára kidolgozott eljárással (Foreign Subsidies Regulation) reagálhat, amely bírságokat és pótvámokat is lehetővé tesz. Ez a magyar gazdasági modellre és az akkumulátorgyártásra is hatással lehet. Az előkészítő vizsgálatok tartanak, hogy bírságot, illetve pótvámot kiszabhatnak-e a külföldi támogatások miatt a BYD vagy épp az akkumulátorgyárak támogatása miatt.