Képesítés nélküli tanárok terjedése a magyar iskolákban

2017 után jelentősen megnőtt a képesítés nélkül szaktárgyakat oktató tanárok száma a magyar köznevelési rendszerben, amely aggasztó tendenciát a HUN-REN Kutatóközpont tanulmánykötete tárt fel.

A HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont "A közoktatás indikátorrendszere 2023" című kiadványa részletesen bemutatja a magyar közoktatás 2010 és 2022 közötti változásait. A kiadványban szereplő adatok szerint egyre több olyan tanár áll az osztályok élén, akik nem rendelkeznek a tanított tárgyhoz szükséges szakmai képesítéssel.

Az adatok alapján különösen az általános iskolákban és a gimnáziumokban nőtt meg a képesítés nélküli tanárok aránya. Az ábrák azt mutatják, hogy 2017 után minden vizsgált kategóriában – idegen nyelvi, természettudományi tantárgyak és matematika – számottevően emelkedett az ilyen tanárok száma.

A gimnáziumokban az 1-2 százalékról 4-5 százalékra, míg az általános iskolákban a 2-4 százalékról 9-12 százalékra nőtt azoknak a tanároknak az aránya, akik nem rendelkeznek a tanított szaktárgyhoz szükséges szakképesítéssel. Ez azt jelenti, hogy a diákok jelentős része olyan oktatóktól tanul, akik nem megfelelően képzettek az adott tárgy oktatására.

A tanulmány szerint a helyzet regionális különbségeket is mutat: Budapesten és a megyei jogú városokban jobb a helyzet, míg a kisvárosokban és községekben rosszabb a képesítés nélküli tanárok aránya. Különösen aggasztó a helyzet azokban az iskolákban, ahol magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya.