A skót kultúra válságban

Tornádóként söpört végig a válság a skót kulturális életen, melynek következtében művészek, írók és filmesek aggodalmukat fejezték ki a skót kultúra jövőjét illetően. A Creative Scotland állami művészeti szervezet finanszírozásának tíz százalékos csökkentése miatt több kulturális projekt is veszélybe került.

A Glasgow-i Aye Write könyvfesztivál bejelentette, hogy idén nem rendezik meg a fesztivált, mivel nem kaptak támogatást a Creative Scotlandtól, amelynek feladata Skócia művészeti, képernyő- és kreatív iparának fejlesztése. A döntést olyan neves szerzők is bírálták, mint Andrew O'Hagan és Val McDermid, akik a helyzetet „mélyen lehangolónak” ítélték.

A problémák sora nem állt meg a könyvfesztiválnál. Egy héttel később a Short Circuit filmes tehetségkutató szervezői bejelentették, hogy a projekt négy év után idén júniusban megszűnik. Másnap a MAP művészeti magazin is bejelentette, hogy majdnem két évtizedes működés után kénytelen bezárni, részben a finanszírozási problémák miatt.

A Creative Scotland finanszírozásának csökkentése miatt a szervezet csak a beérkezett pályázatok mintegy 30 százalékát tudja támogatni, ami a The Guardian szerint komoly hatással van a skót kultúrára.

Lori Anderson, a Culture Counts igazgatója szerint Skócia nemzetközi hírneve forog kockán. Anderson szerint a kormányzati intézkedések munkahelyeket, szolgáltatásokat és közösségeket érinthetnek Skócia-szerte, és az ország kulturális finanszírozása az egyik legalacsonyabb Európában. Anderson felhívta a figyelmet arra, hogy a befektetések alig több mint 0,5 százaléka irányul a művészetekre, és sürgette a kormányt, hogy tartsa be ígéretét a kulturális költségvetés növelésére.

Egy névtelenséget kérő skót filmrendező szerint a művészetek területén dolgozók morálja rendkívül alacsony, és fennáll a veszélye, hogy Skócia egy "kulturális fekete lyukká" válik.

Heather Parry, az Extra Teeth irodalmi magazin szerzője és szerkesztője, aki szintén a finanszírozási nyomás miatt szünetelteti tevékenységét, úgy nyilatkozott, hogy a kormánynak sürgősen növelnie kell a támogatást. Parry szerint a csökkenő állami finanszírozás miatt a művészetekhez való hozzáférés is csökken, és a kevesebb finanszírozás konzervatívabb döntéseket eredményez, ami korlátozza a nézőpontok és a kreativitás sokféleségét. Parry úgy véli, a kormány tisztában van a művészetek alulfinanszírozásával, de nem törődik vele.