A floppylemezek továbbra is fontos szerepet játszanak San Francisco metrórendszerében

San Francisco tömegközlekedési rendszere, a Muni Metro, a mai napig floppylemezeket használ a kocsik automata irányítórendszerének működtetésében, ami meglepő lehet egy olyan városban, amely a technológiai fejlődés központjaként ismert.

A Muni Metro egy light rail rendszer, amely a villamos és a metró jellemzőit ötvözi, és a város utcáin, valamint föld alatti alagutakban is közlekedik. A rendszerben három darab 5¼ hüvelykes floppylemez lát el kulcsfontosságú szerepet azóta, hogy 1998-ban üzembe helyezték az Automatic Train Control System (ATCS) nevű automata irányítórendszert. Ezek a floppylemezek a központi szervereken futó szoftver betöltéséért felelősek, és amikor egy kocsi belép a metró alagútjába, az ATCS automata üzemmódban kezeli a járművet, míg a felszínen kézi vezérlésre váltanak át.

Az SFMTA, amely a helyi tömegközlekedést irányítja, már 2018-ban megkezdte a rendszer modernizálásának tervezését, de a Covid-19 járvány miatt késedelmet szenvedett, így az átállás befejezése 2029-2030-ra várható. A vállalat 2025-ben tervez szerződni a kivitelezővel, és bár a rendszert eredetileg 20-25 éves üzemidőre tervezték, egy 2020-as szakértői munkacsoport javaslata szerint 5-7 éven belül cserélni kellene az irányítórendszert.

A floppylemezek megbízhatóan működnek, de a technológia elavultsága miatt egyre nehezebb fenntartani a rendszert, és a szakemberek szerint növekszik az adatromlás és a katasztrofális meghibásodás kockázata. Az SFMTA közlekedési igazgatója, Jeffrey Tumlin elmondta, hogy a rendszer jelenleg jól működik, de tudatában vannak annak, hogy a floppylemezekkel kapcsolatos problémák csak idő kérdése.

A rendszer modernizálása nemcsak a meghibásodások elkerülését és a költségek csökkentését célozza, hanem a közlekedési hálózat hatékonyabb működését is lehetővé tenné. A teljes irányítórendszer, beleértve a fedélzeti számítógépeket, a szervereket és a kommunikációs infrastruktúrát, újratervezésre szorul. A központi szerverek és a kocsik közötti adattovábbításért felelős kábelek például nemcsak lassúak, hanem sérülékenyek is, ezért ezeket is cserélni kell majd, például üvegszálas optikai kábelekre vagy wifire.