Az emberszabású gépek forradalma: megkezdődik a sorozatgyártás

Jövőre veszi kezdetét az első ipari célú humanoid robotok sorozatgyártása, amelynek köszönhetően a manuális tevékenységek több mint fele automatizálhatóvá válhat.

Az IFUA Horváth& Partners közleménye szerint a sorozatgyártás elindulásával a manuális munkák jelentős része automatizálható lesz. A humanoid robotok bevezető ára 80.000 euró körül várható, amit a stuttgarti központú Horváth csoport tanulmánya támaszt alá.

Jelenleg az iparban főként az emberi karra emlékeztető robotokat alkalmazzák hegesztéshez, festéshez és összeszerelési munkákhoz, valamint a minőségellenőrzés területén a Cobotokat (Collaborative Robots, azaz együttműködő robotok).

Az emberi test mintájára készült gépek

A humanoid robotok az emberi testre emlékeztető felépítésükkel különösen alkalmasak arra, hogy az emberek által használt környezetben dolgozzanak. A járműiparban már zajlanak az első kísérleti projektek, például a Mercedes az Apptronik gyártó Apolló nevű modelljét teszteli, amely 1 méter 73 centiméter magas, 73 kilogramm súlyú és 25 kilogrammot képes felemelni. A humanoid robotok elsősorban a munkaigényes, fizikailag megterhelő és ismétlődő feladatok ellátására alkalmasak a termelés és logisztika területén.

Az árak csökkenése és a megtérülés

A humanoid robotok jelenlegi magas ára ellenére Vári Attila, az IFUA Horváth partnere és a Járműipari Kompetenciaközpont vezetője szerint a piaci bevezetéskor várható 80 000 eurós átlagár mellett évi 4-5 ezer euró körüli karbantartási és üzemeltetési költséggel kell számolni. A sorozatgyártásnak köszönhetően 2030-ra az átlagos beszerzési ár várhatóan 48 000 euróra csökken. A beszerzési ártól függően jelenleg kevesebb mint 1,36 év a megtérülési idő, ami a közeljövő technikai fejlődésével drasztikusan csökkenhet. Középtávon a manuális termelési feladatok több mint 50 százalékát vehetik át a humanoid robotok, különösen azokat a fizikailag nehéz munkákat, ahol munkaerőhiány tapasztalható, így hozzájárulva a magasan képzett munkatársak tehermentesítéséhez.

A járműiparban is változások

A járműiparban nemcsak a robotok terén történnek izgalmas fejlesztések, hanem az autónevek terén is. A Honda például újragondolja az e:Ny1-re keresztelt villanyautójának az elnevezését. A márka a jövőben elhagyja az „e:N” előtagot a kínai piacon forgalmazott autóknál, mert az ügyfelek „egyszerűen nem tudják kiejteni”. Az új rendszer egy egyszerűbb, egyetlen betűből és egyetlen számból álló elnevezési szisztémára váltana, így az e:Ny1 egyszerűen csak Y1 lenne. Ez a változtatás jó hír a kínai és európai Honda-vásárlók számára, de a zavaros autó-nevek kora még nem ért véget, hiszen a Jaguar, a Mercedes és a Toyota is hasonlóan bonyolult neveket használ egyes modelljeinél.