Bajban az akkugyártás: EU-s szinten húzták keresztül Orbánék számítását

A magyarországi jármű- és akkumulátoripar nehézségei egymást érik, és a helyzet aggasztóvá vált. Az SK On iváncsai akkumulátorgyára csökkentett keresletre hivatkozva elbocsátásokat hajtott végre, a magyar munkavállalók béremelési igényeit pedig nem teljesíti. A járműiparban is feszült a helyzet, a béremelések mértéke várhatóan elmarad az országos átlagtól.

Az SK On iváncsai akkumulátorgyárában több mint 600 vendégmunkást bocsátottak el, és a magyar munkavállalók béremelési igényeit sem hajlandóak teljesíteni a cégvezetők. A járműiparban létszámstopok vannak, a kölcsönzött munkaerőt elengedik, és a határozott idejű szerződéseket nem hosszabbítják meg. A beszállítói láncokban a megrendelések csökkenése és hektikussága miatt sok cég munkaidőkeretekkel él, ha tudnak.

A hazai autóipari beszállítók körében is rossz a hangulat, a Videoton székesfehérvári konferenciáján a vállalatvezetők a járműipar válságáról beszéltek. Az elektromos autók iránti kereslet visszaesése okozza a legnagyobb problémát.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az autóipar termelése márciusban csaknem 12 százalékkal esett vissza, a villamos berendezés gyártása pedig 17 százalékkal termelt kevesebbet, mint az előző év azonos hónapjában. Az akkugyártás visszaesése különösen látványos, csaknem 18 százalékos volt.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint márciusban az Európai Unióban az elektromos autók eladásai 5,2 százalékkal estek vissza, ami 2022 júliusa óta a legnagyobb csökkenést jelenti. Az első negyedévben az elektromos autók eladásai rendszerint gyengébbek, mivel a gyártók az év végén próbálnak sok ilyen modellt eladni a kibocsátási kvóták teljesítése érdekében. A kibocsátási kvóták csökkenése miatt 2025-ben várhatóan kevesebb új elektromos modellt vezetnek be.

Több fontos európai piacon, például Franciaországban és Németországban is csökkentették az elektromos autók vásárlásának állami támogatásait. A HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Világgazdasági Intézetének munkatársa szerint az állami támogatások kivezetése mellett az európai járműipar versenyképességi problémái is megmutatkoznak. A kínai gyártás versenyképesebb lett, és az elektromos gyártásban már hozza a világszínvonalat, miközben olcsóbb tud maradni az európai gyártóknál. Az európai gyártók árai olyan magasak lehetnek, hogy már nem elég az európai fogyasztók márkahűsége.

Az elektromobilitás terjedése állami segítség nélkül nem fog a klímacélok szerinti tempóban menni. A politika látja a problémákat, a kérdés az, hogy milyen gyorsan és milyen hatékonyan tud reagálni.

Németországban a 2023 végén megszűnt állami támogatások hatására a teljesen elektromos autók iránti kereslet lecsökkent, és az autógyártók, mint például a Mercedes, elvetették az ambiciózus villamosítási terveiket, a tervezettnél tovább akarnak ragaszkodni a belső égésű motoros autókhoz a kínálatban. Helmut Holzapfel közlekedéskutató szerint ez alapvető hiba, amely Németországot gazdasági hátrányba sodorhatja, mivel a jövő az elektromos autóké, és nincs alternatíva a belső égésű motoros autók fenntartására.

Holzapfel szerint az európai városok egy része már a közeljövőben kitilthatja a belsőégésű motorral hajtott járművek jó részét, és az EU 2035-től fokozatosan kivonja a forgalomból a hagyományos hajtású járgányokat. A kutató felszólítja a politikusokat és az ipart, hogy egyértelműen kötelezzék el magukat az elektromos autók mellett, és bővítsék ki a töltési infrastruktúrát, hogy a jövőben minden nyilvános parkolóban legyen elektromos töltési lehetőség.