A Ryanair erősödik az extraprofit-adó ellenére

Az ír légitársaság, a Ryanair, jelentős növekedést mutatott az utasok száma és a nyereség terén, annak ellenére, hogy az extraprofit-adót hevesen kritizálta.

A Ryanair, a Wizz Air legfőbb riválisa, az előző pénzügyi évhez képest 9 százalékos növekedést ért el, így közel 184 millió utast szállított. A társaság nyeresége 34 százalékkal nőtt, elérve az 1,92 milliárd eurós adózott jövedelmet. Mindezt úgy érte el, hogy az üzemeltetési költségei 24 százalékkal, 11,38 milliárd euróra nőttek, ezen belül az üzemanyagköltség 32 százalékkal, 5,14 milliárd euróra emelkedett. A Wizz Airrel ellentétben, amely 350–370 millió eurós nyereségre számít, a Ryanair a 2024. március 31-ig tartó pénzügyi évet 1,92 milliárd eurós adózott jövedelemmel zárta.

Az utasokra vetített átlagos viteldíj 49,8 euró volt, a viteldíj-bevétel 21 százalékkal, a plusz szolgáltatások és termékek eladásából származó bevétel pedig 3 százalékkal növekedett.

A Boeing késései ellenére, amelyek miatt kevesebb, csak 146 darab 737 MAX repülőgép állt szolgálatban, a Ryanair további bővítéseket tervez. A légitársaság 584 gépből álló flottájában a július végéig 158-ra, november végére pedig 181-re tervezi növelni az új generációs gépek számát.

A 2024 április elejétől 2025 március végéig tartó pénzügyi évben a Ryanair 198-200 millió utas szállításával számol, míg a Wizz Air a 2032-es évre 170 millió utasra számít. A Ryanairnek köszönhetően, amelynek 737-es gépekre vonatkozó rendelésállománya kiemelkedően nagy, az ír légitársaság utasainak száma a 2034-es évben akár 300 millióra is nőhet.

Az idei nyári csúcsszezonban a viteldíjak csak kis mértékben növekednek majd a tavalyi azonos időszak szintjéhez képest, a vállalat előrejelzése szerint. A Ryanair az idei pénzügyi évre még nem tett közzé pontos eredményvárakozást, a változó geopolitikai helyzetre hivatkozva.