A Giro d'Italia kerékpárosai szembeszálltak az embertelen időjárási körülményekkel

Csak hosszas egyeztetések és némi zűrzavar után sikerült megegyezni a Giro d'Italia 16. szakaszának részleteiről, mivel az olasz kerékpáros körverseny résztvevői szerint az Alpokban uralkodó zord időjárási körülmények nem tették lehetővé a biztonságos versenyzést.

A Giro d'Italia szervezői eredetileg azt tervezték, hogy a mezőny az idei verseny legmagasabb csúcsára, az 1915 méter magasan fekvő Livignóból indulva, a 2498 méteres Umbrailpassra tekerjen fel. Azonban a nulla fok körüli hőmérséklet, valamint az eső és havas eső miatt a kerékpárosok úgy érezték, hogy ez felesleges szenvedést okozna számukra, különösen a lejtmenet során, ahol a hegyi szerpentinek fokozott balesetveszélyt jelentenek.

Az RCS, a verseny szervezője, eleinte azt javasolta, hogy a mezőny a hegytetőn megálljon, és meleg ruhákat vegyenek magukra egy előzetesen kialakított parkolóban, miközben a versenyt neutralizálják. A profi kerékpárosokat tömörítő nemzetközi szervezet (CPA) szerint azonban ezek az elképzelések nem felelnek meg a UCI szabályzatában szereplő, az extrém időjárási viszonyokra vonatkozó irányelveknek.

A kerékpárosok azonban nem fogadták el ezt a megoldást. Az érdekvédelmi testületük reggel közölte, hogy egyetértésben úgy döntöttek, nem állnak rajthoz az ilyen körülmények között. Javaslatuk szerint a verseny a hosszú lejtmenet után kezdődjön, ahová buszokkal szállítanák őket.

Végül az RCS is elfogadta a kerékpárosok javaslatát, bár egy ideig még ragaszkodtak ahhoz, hogy a mezőny elinduljon Livignóból és tegyen meg néhány kilométert. A döntést az egyre erősödő havas eső is befolyásolta, így végül Spondignában indították el a szakaszt, amely így 121 kilométer hosszúra rövidült, és a rajt 14 órakor történt. Annak ellenére, hogy az időjárási viszonyok nem voltak kedvezők, kedden reggel még mindig nagy volt a bizonytalanság, nem lehetett tudni, hogy törlik-e vagy módosítják a szakaszt, és akadtak versenyzők, akik így is megjelentek a livignói rajtnál.

A rendezők végül úgy határoztak, hogy a mezőny az eredeti tervek szerint elindul Livignóból, de a Munt La Schera alagút előtt a versenyzők autóba szállnak, csak Passo dello Stelvio hágónál ülnek ismét nyeregbe, és ott lesz az igazi rajt.

A Giro egyetlen magyar indulója, Valter Attila a 27. helyről várja a folytatást. Az összetettben jelenleg vezető szlovén versenyző, Tadej Pogacar az Eurosportnak egy esernyőt szorongatva elmondta, hogy bizonyos magasság felett már valószínűsíthető, hogy hó fedi az utakat, ez pedig különösen lejtőn haladva jelentene veszélyt rájuk. Hozzátette, ha azt mondják neki, hogy rajthoz kell állnia, akkor rajthoz áll, és nem ez lenne az első eset, hogy hidegben, hóban kellene kerékpározniuk, a körülmények azonban nem ideálisak.

Összetett eredmények: 1. Tadej Pogacar (Szlovákia) – 56:11:42
2. Geraint Thomas (Nagy-Britannia) – 56:18:23
3. Daniel Felipe Martinez (Kolumbia) – 56:18:38
(Kiemelt kép: Stefan de Bod, Lilian Calmejane és Francisco Munoz Llana a 107. Giro d’Italia 4. szakaszán 2024. május 7-én.)