A Furiosa: Egy eszményi előzmény

A Furiosa című film, amely a Mad Max: A harag útja előzménye, egy olyan látványos akciófilm, amely George Miller rendező korábbi művének, az utóbbi tíz év egyik legjobb akciófilmjének örökségét viszi tovább. A film frenetikus tempója, agyament karakterei és a dialógusok szűkszavúsága révén egyértelműen Miller saját magát másolja, de ez a fajta önplágium itt csak előnyt jelent.

A Furiosa két és fél órája alatt alig akad csend, a film ugyanis olyan intenzitással és vizuális gazdagsággal bír, amely a nézőt szinte folyamatosan a hatás alatt tartja. A film egyértelműen az előző rész, A harag útja nyomdokain halad, de mégis újat mutat, hiszen az előzményfilmek gyakran hordoznak magukban egyfajta kiszámíthatóságot, amit a Furiosa ügyesen kerül el. A film nem a főszereplő, Furiosa múltjának puszta bemutatására koncentrál, hanem arra az útra, amelyet meg kell tennie, hogy később a Harag útja kvázi főhőse legyen.

A Furiosa története egy fiatal lány elrablásával kezdődik, akit egy motoros banda visz el egy titkos paradicsomból, és egy Dementus nevű vezető rabszolgájává tesz. A lány később a Halhatlan Joe városában találja magát, ahol lehetőséget lát a menekülésre és a bosszúra.

A film részleteiben gazdag, és a karakterek nevei, mint például Húgysrác, vagy a különféle szadomazochista elemek, mint egy óriási, rugós vasrúd használata fogolyként tartásra, mind hozzájárulnak a Mad Max univerzum sajátos hangulatának megteremtéséhez.

A Furiosa akciójelenetei lenyűgözőek, és a rendező, Miller, aki korábban olyan filmeket is jegyzett, mint a Táncoló talpak és Az eastwicki boszorkányok, ismét bizonyítja, hogy képes a vizuális történetmesélésre. A film egyik kiemelkedő jelenete egy kamion ostroma, ahol a nézőnek nemcsak a harc hevében kell részt vennie, hanem a kamion működését is meg kell értenie, miközben a főszereplők közötti kapcsolat is kibontakozik.

A Furiosa vizuális stílusa változatos, a maximalizmustól a minimalizmusig terjed, és a CGI használata ellenére is hű marad a sorozat eddigi részeinek hangulatához. A film Dementus karakterének ábrázolása azonban kevésbé sikerült meggyőzőnek, Chris Hemsworth alakítása inkább egy szkeccsműsor karakterére emlékeztet, mint egy félelmet keltő ellenfélre.

A Furiosa nem csupán egy bosszútörténet, hanem egy mélyebb üzenetet is hordoz a világról, amely a pusztulás felé tart. Anya Taylor-Joy főszereplése a film egyik vonzereje, aki a történet során egy erős és kitartó karaktert formál meg.

A Furiosa május 23-tól látható a magyar mozikban.