Nagy Márton: Akinek beszűkülnek a lehetőségei, az ma Magyarországra jön

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint közös európai e-autózás stratégiára van szükség, és ezt pár hónapon belül meg is kell kezdeni. A miniszter kiemelte, hogy a kínai elnök magyarországi látogatása meghatározó volt, és Magyarország jelentős befektetéseket kap Kínából, különösen az elektromosautó-ipar területén.

Nagy Márton a Magyar Nemzet hasábjain megjelent véleménycikkében hangsúlyozta, hogy az e-autózás európai jövőjének átgondolása és egy új stratégia kidolgozása elengedhetetlen, és ezt a folyamatot gyorsan, pár hónap leforgása alatt kell végrehajtani. A miniszter szerint a kínai elnök magyarországi látogatása fontos lépés volt a diplomáciai kapcsolatok 75. évfordulóján, és ez a tartós, átfogó stratégiai partnerség különösen fontos a magyar gazdaság számára.

A keleti nyitás stratégiáját már 2010-től elindítottuk, ami elősegítette, hogy Magyarország Kelet és Nyugat gazdasági és kulturális találkozási pontja legyen. Az EY befektetői barométere szerint 2022–2023 között Magyarország 70%-os növekedést mutatott az új üzemek létesítésében, miközben Európában visszaesést tapasztaltak. Az FDI-projektekben is 54%-os növekedést ért el Magyarország, ami rekordnak számít a vizsgált húsz európai ország között.

Nagy Márton kiemelte, hogy jelentős kínai befektetések érkeznek az országba, különösen az elektromosautó-iparban, ami lehetővé teszi, hogy Magyarország előkelő helyet foglaljon el a jövő high-tech iparágában, az akkugyártásban. A miniszter szerint az elektromosautó-piac lassulása Európa-szerte érzékelhető, és ennek két fő oka van: a sajtó egy része negatív hangulatot kelt az elektromos autózás körül, és egyes nyugati kormányok elbizonytalanodnak az elektromobilitással kapcsolatban.

A miniszter szerint a sajtó negatív hangulatkeltése rombolja a lakosság bizalmát az elektromos autózási ágazattal szemben, és az agresszív protekcionizmus nem vezet célra. Nagy Márton úgy véli, hogy a kínai jövő beépült az európai és a magyar gazdaság jövőjébe, és a kínai közvetlen termelő tőke beáramlása üdvözlendő. A fejlődés újabb fejlesztéseket von maga után, és a BRI keretében több infrastrukturális projekt is folyamatban van, mint például a Budapest–Belgrád vasút.

A miniszter szerint Magyarország a Kelet és Nyugat közötti globális gazdasági konfliktus köztes, semleges övezete, és ahol más országokból kivonul a tőke, oda Magyarországra beáramlik. Az EU soros elnökeként Magyarország bemutatja az elektromos autózást erősítő stratégiáját, amely az ágazat minden fontos elemére kiterjed. A stratégia részeként az elektromos autózás infrastruktúráját és a gyártók kutatás-fejlesztését is fejleszteni kell.

Nagy Márton szerint Európa elvesztette versenyképességét, és a nyugat-európai vállalatok közül többen inkább Amerikába települnek át. A nyugati politikusok többsége pedig ideológiai csatákba menekül. A miniszter véleménycikkét azzal zárta, hogy a kínai befektetésekkel a magyar szereplők is jól járnak, és a kínai tőkeből létrehozott termékek szállításához szükséges infrastruktúra fejlesztése már folyamatban van.