A Wegovy gyógyszer és a világméretű érdeklődés növekedése

A Novo Nordisk által végzett tanulmány eredményei szerint a Wegovy nevű gyógyszerét szedő betegek négy év elteltével átlagosan 10%-os súlycsökkenést értek el, és a gyógyszer 20%-kal csökkentette a súlyos szív- és érrendszeri események kockázatát túlsúlyos vagy elhízott embereknél.

A Novo Nordisk dán gyógyszergyártó a hosszú távú adatokat tartalmazó vizsgálat eredményeit az Európai Elhízási Kongresszuson mutatta be Velencében. Martin Holst Lange, a cég fejlesztési vezetője szerint ez az eddigi leghosszabb vizsgálat, amelyet a szemaglutid fogyás céljából való használata kapcsán végeztek. A gyógyszer költségei havi 200 és 2000 dollár között mozognak, és jelenleg 10 országban érhető el. A Wegovy az első a GLP-1 agonisták közül, amelyek új utat kínálnak az elhízás kezelésére, de egyelőre egyik cég sem tudott eleget gyártani a kereslet kielégítésére. Az Eli Lilly decemberben dobta piacra a rivális Zepbound nevű gyógyszerét az Egyesült Államokban.

A Google Trends adatai alapján a „Novo Nordisk” témára a 2020-as évekig nem volt érdemi érdeklődés, a keresések növekedése egybevág a Wegovy megjelenésével. Az elmúlt öt év világszintű kereséseit vizsgálva a „Novo Nordisk” és a „Wegovy” keresési kifejezések iránti érdeklődés hirtelen kiemelkedésekkel növekedett, és az intenzitás egyre magasabb szinten normalizálódik. Magyarországon az elmúlt 5 évben csak kiugrások voltak tapasztalhatók, de ezek egyre gyakoribbá váltak, a legnagyobb érdeklődés pedig 2024-ben volt tapasztalható.

A Wegovy iránti elmúlt 30 napban való keresési érdeklődést nézve világszerte az új tanulmány május 14-i publikálása jelentette a csúcsot. Magyarországon a tanulmány eredménye kis csúszással növelte a keresési kifejezés iránti érdeklődést. A Google Trends térképe szerint a világon Dániában, Norvégiában, az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában és az Egyesült Királyságban volt a legnagyobb az érdeklődés. A „Wegovy” és a hatóanyagát jelentő „szemaglutid” iránti érdeklődés is kiemelkedést mutatott a tanulmányról szóló hírek megjelenésével egy időben. A Wegovy és a konkurens Eli „Zepbound” nevű készítménye iránti érdeklődés világszerte meredek növekedést produkált, de Magyarországon szélsőséges ingadozást figyelhetünk meg, jelenleg nem beszélhetünk stabil, állandó internetes keresési érdeklődésről.