Nagy Márton: Magyarország a keleti nyitás egyik fő csatornája

A nemzetgazdasági miniszter, Nagy Márton szerint a keleti nyitás stratégiája jelentős felértékelődésen ment keresztül, és Magyarország Kína nyugati nyitásának egyik fő csatornájává vált.

A kínai elnök magyarországi látogatása egy meghatározó lépcsőfokot jelent, amely a diplomáciai kapcsolatok 75. évfordulóján egy átfogó stratégiai partnerséggel koronázódott meg, amelyre csak kevés ország mondhatja el, hogy rendelkezik vele. Nagy Márton kiemelte, hogy ez különösen fontos a magyar gazdaság számára, amelyet az autóipar vezérel, hiszen Kína az elektromos autózás ökoszisztémájában világvezető, beleértve a gyártást és a kutatás-fejlesztést is.

Az Ernst & Young Global Limited (EY) által közzétett friss befektetői barométer szerint Magyarország 2022–2023 között hetvenszázalékos növekedést mutatott az új üzemek létesítésében, míg Európában ezeknek a beruházásoknak a mennyisége csökkenést mutat. A miniszter szerint ez azt jelzi, hogy a konnektivitás megőrzésével és megerősítésével Magyarország az értékláncok háborús átrendeződésének egyik fő nyertese lehet.

Nagy Márton hangsúlyozta, hogy jelentős kínai befektetések érkeznek az országba, főként az elektromosautó-ipar területén, és hogy a közvetlenül termelő tőke beáramlása különösen üdvözlendő. A miniszter szerint Magyarország a Kelet és a Nyugat közötti globális gazdasági konfliktusban egy köztes, semleges övezetként funkcionál, és azok, akiknek beszűkülnek a lehetőségeik, ma Magyarországra jönnek.

Végezetül Nagy Márton kijelentette, hogy Európa versenyképességét elvesztette, és több nyugat-európai vállalat inkább Amerikába települ át. A miniszter szerint Magyarország feladata, hogy az irányát vesztett európai gazdaságot visszaterelje a helyes irányba, és ezt az elektromos autózást erősítő stratégiájuk bemutatásával kívánják megtenni az EU soros elnöksége alatt.