Európa legnagyobb határátkelőjének helyszínéről dönt a kormány

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatása alapján a kormány 2025 második felében hozza meg döntését arról, hogy Tompánál vagy Röszkénél épüljön meg a balkáni gigahatárátkelő. Az Index információi szerint Tompánál már elkezdődött a tervezés, míg Röszkénél még az előkészítés zajlik.

Az ÉKM sajtóosztályának munkatársa, Göbl Vilmos az Indexnek nyilatkozva elmondta, hogy a tompai határátkelőhely fejlesztésére irányuló tervezési feladatok már 2023 januárjában megkezdődtek, és a tervezési munkálatok befejezése 2024 második felében várható. Ezzel párhuzamosan a röszkei határátkelő közelében is megkezdődtek az előzetes egyeztetések egy új, nagy kapacitású határátkelő fejlesztéséről. Jelenleg egy megvalósíthatósági tanulmány előkészítése folyik a röszkei átkelő bővítésére. A kormány a határátkelőhelyek létesítéséről az elkészült tervek és tanulmányok alapján fog dönteni, és az építési költségekről is csak a szakértői tanulmányok elkészülte után nyilatkoznak.

Szijjártó Péter külügyminiszter a kínai elnökkel és Orbán Viktor miniszterelnökkel tartott közös sajtótájékoztató után jelentette be a terveket, amelyek szerint közösen Szerbiával és kínai partnerekkel kezdik meg Európa legmodernebb, legnagyobb, legbiztonságosabb és leggyorsabb forgalmi irányítását és átengedését biztosító nagy határátkelőhely megépítését. A külügyminiszter kiemelte, hogy a röszkei határátkelő rendkívül leterhelt, és a hosszú kamion- vagy autósorok problémája jól ismert. A terv már megjelent a Magyar Közlönyben, amely szerint a kormányfő megbízta a minisztereket a Röszke 3. gyorsforgalmi úti határátkelőhely megvalósításához szükséges megvalósíthatósági tanulmány elkészítésével, valamint Tompánál egy új gyorsforgalmi úti határátkelőhely létesítéséhez szükséges előkészítési munkálatok elvégzésével.

A Telex szerint a kormányzat valószínűleg Tompánál tervezi megépíteni a nagykapacitású átkelőhelyet, amely az M5-ös autópályát tehermentesítené a Balkán és Nyugat-, valamint Közép-Európa közötti tranzitforgalomtól. Az M9-es gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódó tompai új teherforgalmi határátkelőhely és gyorsforgalmi út előkészítése, valamint az M9 gyorsforgalmi út előkészítése is a tervek között szerepel. Ezáltal egy folyosó nyílna az M6-os és a szerbiai A1-es autópálya között. Az Index megkereste a szerb kormány kommunikációs osztályát, hogy információkat szerezzen a belgrádi elképzelésekről, de eddig nem érkezett válasz.

Az illegális migráció jelentős kihívást jelent Szerbiában, különösen a magyar határ közelében. Az Index által megkérdezett szakértők egyelőre nem kívánnak nyilatkozni, de felhívták a figyelmet arra, hogy a határfejlesztés nemcsak pénzügyi, hanem komoly humán erőforrás kérdése is a szerb belügyi szervek számára. Tavaly ősszel a szabadkai Lidl bevásárlóközpont előtt migránsok lövöldöztek egymásra, egy ember életét vesztette. A magyar határ melletti településeken a bevándorlók lövöldözése és az embercsempész bandák tevékenysége is problémát jelent.