Friss adatok az üzemanyagárakról és a kormány reakciója

A Központi Statisztikai Hivatal legújabb adatai és a Magyar Ásványolaj Szövetség jelentése szerint csökkentek az üzemanyagárak Magyarországon, amire a kormány azonnal reagált, hangsúlyozva az üzemanyagkereskedőkkel való együttműködés fontosságát és a családok érdekeinek védelmét.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) frissítette a heti üzemanyagárakat. A MÁSZ adatai szerint a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 10 forinttal csökkent, míg a gázolaj átlagára 4 forinttal mérséklődött egy hét alatt. A benzin átlagára így 603 forintra, a gázolajé pedig 600 forintra változott. Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai szerint a benzin átlagára 609 forint volt, ami megegyezik a régiós átlagértékkel, míg a dízel üzemanyag heti átlagos ára 607 forint volt, ami 10 forinttal, 1,7 százalékkal haladta meg a régiós 597 forintos átlagárat.

A KSH jelentése szerint a 95-ös benzin magyarországi átlagára 17 forinttal csökkent az előző heti adathoz képest, míg a gázolaj magyarországi átlagára 7 forinttal csökkent egy hét alatt. Ezek az árak közel állnak a szomszédos országok átlagáraihoz, a benzin esetében 13 forinttal alacsonyabbak, míg a dízel esetében 2 forinttal magasabbak.

A KSH és a MÁSZ adatai alapján Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el a régiós országok között az üzemanyagárak tekintetében. A benzin átlagára Szerbiában, Ausztriában és Szlovákiában magasabb, míg Szlovéniában, Horvátországban és Romániában alacsonyabb. A dízelolaj átlagára csak Szerbiában és Ausztriában haladja meg a magyar értéket, a többi országban olcsóbb.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az üzemanyagkereskedők megértették a kormány szándékait, és az elmúlt hetekben jelentős árcsökkentést hajtottak végre. A kormány szerint ezzel a benzin árát 43 forinttal, a gázolaj árát 56 forinttal csökkentették a korábbi csúcsértékekhez képest.

A kormány álláspontja szerint korábban igazságtalan volt, hogy a magyar családok többet fizessenek az üzemanyagért, mint a környező országok lakosai. Ennek érdekében felszólították az üzemanyagkereskedőket, hogy önkéntesen csökkentsék az árakat. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kiemelte, hogy a csökkenő üzemanyagárak az inflációt is mérséklik és hozzájárulnak a gazdaság újraindulásához.

A kormány továbbra is figyelemmel kíséri az üzemanyagárak alakulását, és bízik abban, hogy az üzemanyagkereskedők a jövőben is a szomszédos országok átlagáraihoz igazítják áraikat. A régióban a magyar benzinár a negyedik legmagasabb, míg a dízelár a harmadik helyen áll a szomszédos országok között.

A magyarországi üzemanyag-kereskedők azután kezdték el csökkenteni az elmúlt hónapokban a régiós/szomszédos mezőny árait hónapokig meghaladó benzin- és dízeláraikat, hogy Nagy Márton kilátásba helyezte: vagy így tesznek, vagy a kormány megfontolja, hogy visszahozza a piacot teljesen kikészítő üzemanyag-ársapkát. Nagy múlt kedden elégedetten nyugtázta, hogy működött a “javaslata,” így az ársapka egyelőre lekerült a napirendről.

A benzinkutasok persze nem elégedettek az ultimátummal, ez pedig érdekes pengeváltást szült a Nemzetgazdasági Minisztériummal. A kisbenzinkutak veszélyben érzik a létüket a túladóztatás miatt, a kormány szerint viszont nem csak a profitot kellene nézniük.