A dízel az úr, amíg nem jön ki a matek

Egyre több területen mutatkozik meg az elektromos tehergépkocsik előnye, különösen a városi logisztikában, de a hagyományos hajtásláncok még mindig költséghatékonyabbak a nagy távolságú közúti áruszállításban – állítja Kovács András, a Porsche Hungaria Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója.

Az elektromobilitás iránti elkötelezettség ellenére a járműipar még mindig nagy hangsúlyt fektet a jelenlegi ügyféligények kielégítésére, ahol a hagyományos hajtási módoknak jelentős szerepük van. Kovács András szerint a szegmens felhasználói pragmatikusak és racionálisak, akik számára a funkcionalitás és a költséghatékonyság a legfontosabb. A technika jelenlegi állása szerint az elektromos járművek még nem képesek minden területen helyettesíteni a belső égésű motorral szerelt teherautókat, amelyek a gazdaság működéséhez és a közúti áruszállítás hatékonyságához nélkülözhetetlenek. Kovács András szerint a haszonjárműveknek olyan célszerszámként kell funkcionálniuk, amelyek a lehető legköltséghatékonyabban látják el a rendeltetésszerű funkciójukat.

Van, amit már megold az elektromobilitás

A változások azonban elkerülhetetlenek, és már vannak olyan területek, ahol az elektromos teherautók relevánsak. A Magyar Posta például 45 darab Volkswagen E-Crafter elektromos teherautót vásárolt, amelyekkel környezetbarát csomagszállítást és kézbesítést végez. A kis távolságok megtételével járó városon belüli logisztikai feladatok ideális területei az elektromos teherautóknak. A kis- és középvállalatok számára a 4 millió forintos pályázati támogatás is jelentős segítséget nyújthat a beszerzésben. Ugyanakkor a nagyobb távolságokat feltételező áruszállításban továbbra is a hagyományos hajtásláncok a költséghatékonyabbak, és az ügyfelek többsége még nem hajlandó pluszkiadást vállalni a zöld átállásért.

Hullámvasútra ültek az árak

A Covid-válság hatására a piaci árak hullámvasútra kerültek, a chiphiány pedig láncreakciószerű problémákat okozott a beszállítói szinten, a gyártásban és a logisztikában. Az orosz–ukrán háború tovább bonyolította a helyzetet az anyagárak emelkedésével. Mindez együtt 30–40 százalékos áremelkedést eredményezett a hazai piacon az elmúlt három évben. A gyenge forint árfolyama tovább súlyosbította a helyzetet, de az árfolyamszintek stabilizálódásával a piaci viszonyok is konszolidálódtak. A magas inflációs környezet miatt a készletek finanszírozása extrém költségeket jelentett, ami jelentős kedvezményeket eredményezett a múlt év végén.

A gazdaságos üzemeltetés a kulcs

Az ügyfelek nemcsak a beszerzési költségeket, hanem a teljes élettartamra várható kiadásokat is figyelembe veszik, ahol a megbízhatóság kiemelt szerepet kap. A nagy flottáknál a racionalitás elengedhetetlen, míg a kisvállalkozásoknál, ahol a tulajdonos maga is vezeti a teherautót, a kényelem és a minőség is fontos szempont.