Változások a Viber szolgáltatásainál a GVH intézkedése nyomán

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárása eredményeként számos változtatást hajt végre a Viber, többek között magyar nyelvű tájékoztatást és chatbotot vezetnek be a felhasználók jobb tájékoztatása érdekében.

A GVH közleménye szerint a Viber Media S.á.r.l., amely a japán Rakuten Inc. vállalkozáscsoport tagja, kötelezettségeket vállalt a magyar fogyasztók érdekeinek védelmében. Az eljárás során kiderült, hogy a Viber szolgáltatásainak ingyenességére és biztonságosságára vonatkozó információk nem voltak hozzáférhetőek magyar nyelven, és az adatkezeléssel kapcsolatos tájékoztatás sem volt teljes körűen megismerhető a felhasználók számára.

A GVH által előírt változtatások között szerepel az adatkezelési tájékoztatók és az alkalmazásban elérhető információk magyar nyelvű elkészítése és folyamatos frissítése. Emellett a Viber Media vállalta, hogy a regisztráció megkezdése előtt kiegészítő információkat közöl az adatkezeléssel kapcsolatban, és bevezeti a Viber Plus előfizetést Magyarországon, amely reklámmentes élményt nyújt a felhasználóknak.

A Viber Plus előfizetőinek személyes adatait nem használják fel hirdetésekhez, és az előfizetés időtartama alatt nem kapnak reklámokat. A GVH kiemelte, hogy a kötelezettségvállalás az ingyenes alapszolgáltatások esetében is előnyös változásokat hoz, mivel növeli a fogyasztói hozzájárulás szerepét, csökkenti a felhasználható személyes adatok mennyiségét, és javítja a tájékoztatást adatvédelmi és biztonsági kérdésekben.

A vállalat egy magyar nyelvű chatbot, azaz adatvédelmi bot fejlesztését is vállalta, amely segíti a felhasználókat az online adatvédelemmel és biztonsággal kapcsolatos tudatos döntések meghozatalában. Az Adatvédelmi Bot tömör, érthető vizuális üzenetekkel és a releváns döntési pontokra mutató linkekkel segíti a fogyasztókat abban, hogy az adataikról tudatosan rendelkezzenek. A bot legalább két évig lesz elérhető.

A GVH és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) együttműködésével kialakított intézkedéscsomag a legfrissebb európai adatvédelmi elvárásokkal is összhangban van. A GVH évek óta kiemelt figyelmet fordít a nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásának vizsgálatára, és az elmúlt években több nagyvállalat, mint például a Google, a PayPal, az Apple és a Booking.com is versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt, vagy bírságot fizetett Magyarországon.

A magyar versenyhatóság 2023 februárjában fejezte be vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben, tavaly november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el.