A gyári munkások tömeges elbocsátása

Az autóipari és akkumulátorgyártó munkavállalók tömeges elbocsátása nem csak Magyarországon, hanem globális szinten is megfigyelhető jelenség.

Az SK On Hungary iváncsai akkumulátorgyárának vezetősége múlt hét szerdán több száz külföldi vendégmunkást bocsátott el, miután a bértárgyalások nem vezettek eredményre. A dél-koreai tulajdonú gyár műszakvezetője a délutáni műszak kellős közepén tájékoztatta a kirgiz dolgozókat az azonnali elbocsátásról. A váratlan döntést az elektromos járművek iránti kereslet globális lelassulásával indokolták, bár a közvetlen szerződéssel rendelkező magyar munkavállalókat állítólag nem fenyegeti hasonló veszély.

A lengyel ABB motorgyárának 400 dolgozóját is elbocsátják, mivel a gyárat Kínába költöztetik. A zürichi székhelyű ABB multinacionális vállalat a változó piaci dinamika és a megnövekedett nyersanyagkötségek miatt hozta meg ezt a döntést. A szakképzett munkaerő gyorsan találhat munkát, de a szakképzetlenek számára a helyzet hátrányosabb. A Michelin francia gumiabroncsgyártó vállalat is áthelyezi nehéz tehergépjármű-gyára működését Romániába, ahol alacsonyabb működési költségekkel számolhatnak.

Az európai autóipar a piaci keresletet alulmúlta, és a növekvő nyersanyagárak sem segítik a helyzetet. Magyarországon az autóipar és az akkumulátorgyártás kiemelkedő stratégiai jelentőséggel bír, de az elektromos autópiac kitettségi kockázatai miatt a munkaerőigény csökkenhet.

A Totálkár magazin főszerkesztője, Molnár Barbara szerint az elektromos autóipar jövője bizonytalan, és a gyártóknak nincs egységes stratégiájuk. Az elektromos autók értékesítése nem érte el a várt volumenet, és a gyártók visszafogták fejlesztéseiket. A piaci helyzet változása és az állami támogatások is befolyásolják a gyártást. Az elektromos autóipar bővülése nem kérdéses, de a növekedés lassulhat. Az elbocsátások és gyári kitelepítések aggodalomra adnak okot.