BKK: 110 új villamos érkezése várható 2029-ben

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közbeszerzést tervez kiírni 110 új villamos beszerzésére, melyek várhatóan 2029-ben érkeznek meg a fővárosba. A BKK számos fejlesztést tervez, többek között a 2-es villamos vonalán is megjelennek majd az új alacsonypadlós CAF villamosok 2026 végéig.

A BKK négy nagyobb projekt előkészítésén dolgozik, amelyek között szerepel a 42-es villamos meghosszabbítása, a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos útvonalának kialakítása, a Műegyetem rakparti villamos tervezése, valamint a Szegedi úti fejlesztés. A projektekről a BKK "Villamosfejlesztések Budapesten" című sajtótájékoztatóján számoltak be, melyet Karácsony Gergely főpolgármester is megtisztelt jelenlétével.

Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta, hogy az új alacsonypadlós CAF villamosok idén ősszel kezdenek megérkezni, és azokat a vonalakon is bevetik, ahol már jelenleg is közlekednek ezek a járművek. A 2-es villamos vonalán is tervezik a CAF-ok bevetését, amihez infrastrukturális átalakításokra is szükség lesz. A meglévők mellé 51 új CAF-villamos érkezik majd, így növelik majd ezen villamosok számát azokon a vonalakon, ahol már ma is tudnak közlekedni, illetve alkalmassá tesznek további vonalakat a fogadásukra.

A BKK célja, hogy a közösségi közlekedés részesedése a külvárosokban is elérje az 50-60 százalékot, amit a jól kiépített hálózatú helyeken már túlszárnyaltak. Ehhez új villamosvonalak kialakítására van szükség, hogy vonzó, átszállás nélküli kapcsolatokat hozzanak létre. A villamoshálózat fejlesztésének célja, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést, különösen a külvárosi területeken.

Horváth László, a BKK beruházási igazgatója szerint a jelenleg közlekedő 327 villamosból 30 százalék alacsonypadlós, de ezek a járművek szállítják az utasok 60 százalékát. Az új villamosok érkezésével bővíteni kell a kocsiszín-kapacitást: előszőr az angyalföldi, majd 2030-ra a ferencvárosi kocsiszint is alkalmassá teszik alacsonypadlós villamosok kiszolgálására.

A tervek között szerepel a pesterzsébeti villamosvonal kétirányúsítása és a vonal meghosszabbítása a Topánka utca irányába. A Lőrinci lakótelep és Csepel, valamint Budafok felé történő további hosszabbításokat tanulmányi szinten vizsgálják.

Karácsony Gergely főpolgármester hangsúlyozta, hogy Budapest korábban kiterjedtebb villamoshálózattal rendelkezett, mint napjainkban. A cél az akadálymentes közösségi közlekedés megvalósítása, valamint a kimaradó lakótelepek hálózatba való integrálása. A főpolgármester szerint a légkondicionált, alacsonypadlós járművek beszerzése már szinte elvárás a budapestiek részéről. A villamoshálózat bővítése "nem önmagában áll", hanem kiváló lehetőség arra, hogy a város szerkezetét is zöldítsék.

Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója büszkén számolt be arról, hogy naponta 950 ezer utast szállítanak biztonságban. Az elöregedő eszközpark üzemeltetése kihívásokkal jár, de a fejlesztéseknek köszönhetően az üzemeltetési feltételek is javulnak, ami segíti a munkájukat. Budapesten napi szinten - munkanapokra vetítve - 950 ezer utas közlekedik a villamoshálózaton, a 4-es és a 6-os villamosokon 330-350 ezer napi felszállót regisztrálnak.

Karácsony Gergely főpolgármester kiemelte, hogy a fővárosnak négy pillérből álló fejlesztési stratégiája van: hálózatbővítés, megállók akadálymentesítése, alacsonypadlós villamosok, és több új villamos beszerzése. A hálózat bővítése elsősorban a pesti oldalon szükséges, és a főpolgármester szerint Budapest eddig is a villamosok városa volt, de szeretnék, ha ez még inkább így lenne.

A sajtótájékoztatón kiderült, hogy a villamosvonalak kétharmada már járható CAF-villamossal, valamint a legforgalmasabb vonalak többsége már járható alacsonypadlós, légkondicionált járművel. Jelenleg a villamosmegállók negyven százaléka akadálymentes, és a napi forgalomban lévő 327 villamos harminc százaléka alacsonypadlós.

Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt kritikája szerint a főpolgármester egyetlen villamosberuházás előkészítését sem tudja felmutatni 5 év alatt, és az általa előkészített beruházásokat ígéri. Vitézy szerint az utolsó jelentős villamosberuházások Budapesten a BKK azon időszakához kötődnek, amikor megépítették a Budai Fonódót, felújították az 1-es és a 3–as gyűrűt füves vágányokkal és sikerrel aláírta a szerződést az elmúlt negyven év legnagyobb villamosbeszerzésére. Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke szerint viszont vicces, hogy akadályoztatásnak nevezni azt, hogy rávették őket a Műegyetem rakparti villamos áttervezésére, hogy így sokkal több fát lehessen elültetni és egységes fasor legyen a felső rakparton.