Boeing hajtóműve gyulladt ki felszállás közben

Egy Boeing 747-400-as utasszállító repülőgép hajtóműve lángokat bocsátott ki a felszállás közben, de a pilóták visszafordultak és sikeres kényszerleszállást hajtottak végre.

A Garuda Indonesia légitársaság Boeing 747-400-as típusú repülőgépe Makassar városából indult Medinába, amikor a hajtóműtüzet észlelték, melynek következtében a gép visszafordult és incidens nélkül leszállt a repülőtéren. A fedélzeten tartózkodó 468 személyt – 450 utast és a 18 fős személyzetet – evakuálták, és senki sem sérült meg. Az utasokat elszállásolták, és egy másik géppel folytathatták útjukat.

A hajtómű lángolását már a felszállás előtt észlelhették, de a pontos időpont nem ismert. A repülésben van egy elhatározási sebesség (V1), amelyet túllépve már nem lehet megszakítani a felszállást.

Az indonéz légiközlekedés biztonságát illetően az ország légitársaságait korábban kitiltották az amerikai és az uniós légtérből, de ezeket a tiltásokat 2016-ban, illetve 2018-ban feloldották. Az Aviation Safety Network adatai szerint Indonéziában 1945 óta 106 polgári légibaleset történt, melyekben összesen 2305 ember vesztette életét.

A Boeing cég is nehéz időszakon megy keresztül, hiszen több incidens is történt az utóbbi időben, többek között hajtóműgyulladások, burkolatok leválása és egyéb műszaki problémák. A cég vezérigazgatója, Dave Calhoun bejelentette, hogy 2024 végéig távozik a cég éléről. Egy volt mérnök szerint a 787 Dreamliner gépek széteshetnek a levegőben. A Boeing bevallotta, hogy nem ellenőrizték megfelelően a repülők szárnyainak rögzítését. A folyamatos botrányok és a két munkatársuk rejtélyes körülmények közötti halála után a cégnek és az új vezetőségnek, amelyet Steve Mollenkopf vezet, nem lesz könnyű dolga az új pozícióban.

Irfan Setiaputra, az indonéz nemzeti légitársaság elnök-igazgatója megerősítette, hogy a tűzhöz feltehetőleg a hajtóműben keletkezett motorproblémák vezettek. A baleset pontos okairól még nem adtak ki hivatalos közleményt, a tűzesetet jelenleg is vizsgálják.

Sorozatos problémákat találnak a Boeingeknél

A cég járataival az elmúlt hetekben is több probléma volt. Május 9-én szintén felszállás közben gyulladt ki egy Boeing 737-es repülőgép Szenegálban. A balesetben legalább tíz ember megsérült, közülük négyen súlyosan. Május 8-án meghibásodás miatt orrfutómű nélkül szállt le a FedEx Airlines egyik Boeing 767-es teherszállító repülőgépe az isztambuli repülőtéren.

A balesetben nem sérült meg senki. Április végén leszakadt a Delta Air Lines Los Angelesbe induló Boeing 767-es repülőgépének az egyik vészcsúszdája, míg előtte egy Dél-Afrikába tartó gép futóműve kirepült a helyéről menet közben. Szintén áprilisban menet közben zuhant le egy 737-es hajtóművének burkolata.

A Boeing nem kommentálta az incidenst. Április elején a vállalat egyik mérnöke közölte, hogy csaknem félezer gép lehet hibásan összerakva a Boeing Dreamliner típusból.

Rejtélyes halálesetek a Boeing-ügyben

Februárban a Boeing 737 Max repülőgépek gyártásakor találtak problémát, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy átalakítson mintegy 50, még le nem szállított gépet. Ed Clark, a Boeing 737-es programjának vezetője február végén azonnali hatállyal távozott a cégtől, a Ryanairnek pedig járatokat kellett törölnie a Boeing-gépek megbízhatatlansága miatt.

Mint írtuk, a Boeing-üggyel összefüggésben két rejtélyes haláleset is történt. Május elején gyors lefolyású betegségben meghalt az a 45 éves férfi, aki a Boeing egyik beszállítója, a Spirit AeroSystems gyártási hibáira hívta fel a figyelmet. Két hónappal korábban egy másik szivárogtatót is holtan találtak a hatóságok. A férfi halála előtt szintén perben állt a repülőgyártóval.