A fiatalok egyre később szereznek jogosítványt

A fiatalok körében megfigyelhető, hogy egyre több időt töltenek vezetési gyakorlattal a "B" kategóriás jogosítvány megszerzése előtt, és a motivációik is jelentősen megváltoztak az elmúlt években.

A hatályos magyar jogszabályok szerint a sikeres elméleti vizsgát követően legalább 29 órát kell vezetniük a "B" kategóriás jogosítványra pályázó tanulóknak, és minimum 580 kilométert kell megtenniük, hogy gyakorlati vizsgára bocsáthatóak legyenek. Azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy a sikeres vizsgához szükséges óraszám az utóbbi években folyamatosan nő. Jelenleg egy átlagos tanuló 46-47 órát vezet a vizsga előtt, és még így is sokaknak nem sikerül az első próbálkozásra a vizsga. Átlagosan minden második vizsgázó sikeres. Dr. Szőcs Károly, az E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója szerint több oka is van ennek a tendenciának.

A fiatalok motivációja a jogosítvány megszerzésére jelentősen megváltozott az elmúlt évtizedek során. Szőcs Károly elmondása szerint, míg korábban a fiatalok, különösen a fiúk, versengtek a jogosítvány megszerzéséért, ma már a helyzet sok szempontból megváltozott. Az autók magas ára és fenntartási költségei, valamint a nagyvárosokban kiváló közösségi közlekedési lehetőségek miatt sok fiatalnak nem sürgős a jogosítvány megszerzése. A városokban az autóval való közlekedés gyakran lassabb és nehezebb, mint a tömegközlekedés vagy más alternatív közlekedési eszközök használata, mint például a kerékpár vagy a robogó. Emiatt a jogosítványszerzés jellemző életkora is kitolódott.

Annak ellenére, hogy már 17 éves kortól lehet jogosítványt szerezni, a "B" kategóriás képzésekre jelentkezők átlagéletkora jelenleg 24 év körül van. A legtöbben munkába járáshoz és elhelyezkedéshez szükségesnek látják a jogosítványt.

A forgalomsűrűség növekedése is szerepet játszik a jogosítvány iránti igény változásában. A nagyvárosokban a vezetés sokkal nagyobb megterhelést jelent a sofőrök számára, mint korábban, és az autózással járó előnyök a városokban mára szinte eltűntek. Szőcs Károly szerint a vizsgák is szigorodtak az utóbbi években, ami szintén hozzájárulhat a hosszabb tanulási időhöz és a romló vizsgasikerességhez.

A műszaki vizsgákkal kapcsolatos előírások nem változtak, vagyis minden négy évnél idősebb autónál kétévente kötelező államilag ellenőriztetni az autója műszaki állapotát. Azoknak az autóknak, amelyeknek 2022 nyarán újították meg utoljára a műszakiját, idén nyáron ismét fel kell keresniük a valamelyik vizsgabázist. Ez több százezer, vagy akár millió autót jelenthet, mivel hasonló mennyiségű vizsgáztatásra váró autóra kell számítani a vizsgaállomásokon, mint két évvel ezelőtt. Leposa Zsolt, volt autóvizsgaállomás-tulajdonos szerint, aki eddig nem kapott észbe, az már elkésett. Ha még most foglal valaki időpontot, akkor lehet csak egy-két hét várakozási időre kell számítania, de a helyzet a június végére durván eszkalálódhat.