Az élelmiszeripar a pályázatok középpontjában

A kis- és középvállalkozások után most a nagyvállalatok is részt vehetnek az élelmiszeripari pályázatokon, amelyek hamarosan megjelennek és a társadalmi vita fázisában vannak, jelentette be Nobilis Márton, az Agrárminisztérium államtitkára.

Az agrárpályázatok megjelenése már csak egy hónap kérdése, és az élelmiszeripar lesz a fő célterület – mondta Nobilis Márton az MBH Bank Élelmiszer-gazdasági fórumán. Az államtitkár szerint a magyar agrárszektor történelmileg sikeres, és jelenleg is nagy lehetőségek rejlenek benne. Lengyelországot említette példaként, amely az exportra összpontosítva bizonyos területeken megelőzte Magyarországot.

Nobilis Márton kiemelte, hogy a korábbi 463 milliárd forintos fejlesztési keret után most 750 milliárd forint áll rendelkezésre az élelmiszeripar számára. Az idei pályázatok mellett 2025-ben is lesznek lehetőségek, és az idei tapasztalatokat a következő évi tenderekbe fogják beépíteni.

A pályázatok főbb céljai között szerepel a modernizáció és a digitalizáció, és az államtitkár reményei szerint a bankok is támogatni fogják a pályázatokban részt vevő vállalatokat. Az ukrán mezőgazdasági termékek jelentette kihívásokra reagálva az államtitkár elmondta, hogy Magyarország nem tud versenyre kelni Ukrajnával a szántóföldi nagyság tekintetében, de a magyar termelők jobb minőséget képesek előállítani.

A banki szektor készen áll a támogatásra

Hollósi Dávid, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a bank univerzális szolgáltatásokat nyújt, és üzemmérettől függetlenül mindenkit kiszolgálnak az agrárgazdaságban. Az MBH Banknál van az Agrár Széchenyi kártyák több mint 80 százaléka, és a bank nyitott az agráregyetemek felé is, különösen a Debreceni Egyetem irányába.

Hollósi Dávid hozzátette, hogy a magyar agrárium és élelmiszeripar hitelállománya tavaly mintegy 1800 milliárd forint volt, és az MBH Bank 310 milliárd forint értékű hitelszerződést kötött. A hitelpiacon tapasztalható stagnálás ellenére 2025-től már látszanak a kitörési pontok, amelyek teljesen átalakíthatják a mezőgazdaságot.

Az MBH Bank és a Magyar Bankszövetség, valamint a Magyar Államkincstár között folytatott egyeztetések eredményeként kamattámogatási program is társulhat a vidékfejlesztési támogatásokhoz, amelynek köszönhetően a piaci kamatszintet 4-5 százalékra csökkenthetik, így új lendületet adva az agrárium hitelezésének.

A helyi szolgáltatások előtérben

Boros Zoltán, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Nagyvállalati Ügyfelek Igazgatóságának igazgatója szerint az agrár- és élelmiszeripari nagyvállalatok kiszolgálását jelentősen újragondolták, és az ügyfeleket helyben próbálják meg elérni. Az MBH Bank élelmiszeripari hitelállományának piaci részesedése 20 százalék felett van, és az idei év kihívásokkal teli a finanszírozás terén.

A márkaépítés jelentősége

Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus előadásában a márkaépítés fontosságát hangsúlyozta. Két bordeaux-i bor, egy Chateau Pedesclaux és egy Chateau Mouton Rothschild összehasonlításával mutatta be, hogy a márka milyen jelentős különbséget képes teremteni az árakban. A márkaépítés ma már szinte kötelező, és figyelembe kell venni a klímaváltozást, a fenntarthatóságot, valamint a fogyasztók ismeretét is.

A szakértők szerint az élelmiszer-gazdaság jövőbeli stratégiájában kulcsfontosságú lesz a hatékonyság és a versenyképesség növelése, a régiós együttműködési lehetőségek kiaknázása, valamint a tudatos márkaépítés és értéknövelés.